ďťż

Mefisto...diabeł czy anioł?

ŹRÓDŁO PONIŻSZEJ PUBLIKACJI: HCFORUM ; autor: Samuraj

FELGI

" Felgę charakteryzuje kilka oznaczeń. Dla przykładu felga o oznaczeniu 6Jx15 oznacza felgę o szerokości 6" i średnicy 15"

Oprócz tych podstawowych parametrów felgę cechuje również otwór centrujący a w zasadzie jego wielkość (podawana w milimetrach). Stanowi go kołnierz piasty. Niemniej jednak gdy interesująca nas felga posiada ten otwór większy od kołnierza znajdującego się na piaście istnieje możliwość jej montażu. Wykorzystujemy do tego pierścienie centrujące (wykonane z tworzyw sztucznych bądź z aluminium).

Bardzo ważne znaczenie pełni również ET czyli odsadzenie felgi. Jest to odległość wyrażona w milimetrach pomiędzy osią symetrii felgi a płaszczyzną przylegania felgi do piasty. ET występuje zazwyczaj w postaci liczb dodatnich ale zdarzają się felgi z ET ujemnym. Odsadzenie felgi możemy zwiększyć stosując tuleje dystansowe. Felga posiadająca mniejszą wartość ET zwiększa rozstaw kół zwiększając tym samym rant felgi. ET dobieramy odpowiednio wraz z szerokością felgi tak by koła nie wystawały poza obrys pojazdu ;-)

Od połowy szerokości felgi (uprzednio przeliczonej na mm) odejmując wartość ET otrzymamy odległość ile felga będzie odsunięta na zewnątrz auta licząc od piasty. (Wg przepisów właśnie ta odległość nie może w Corrado być większa z przodu od 127,5 mm a z tyłu o 131 mm - dane niesprawdzone więc niepewne).

Kolejnym czynnikiem argumentującym dobór felg oraz ich głębokości osadzenia jest posiadany rodzaj zawieszenia. Miękkie i niskie zawieszenie powoduje obcieranie opon o nadkola.
Zbyt szeroka felga może również obcierać przy maksymalnym skręcie."


OPONY

"Mając dobraną felgę trzeba teraz znaleźć odpowiednią oponę. Główną zasadą jest, żeby wysokość całego koła była niezmienna. Zakładając felgę o tej samej średnicy i szerokości, co oryginalna możemy bez problemu założyć naszą starą oponę, jeśli natomiast felga jest szersza bądź węższa, należy sprawdzić czy nasza opona będzie w dalszym ciągu pasować. Postaram się przedstawić zasadę, która mniej więcej możne określić rozmiar opony do naszej nowej felgi. Bierzemy oryginalny rozmiar opony z samochodu np. 175/70 R13 i odpowiednio zwiększając szerokość opony, bądź średnicę osadzenia o jeden rozmiar zmniejszamy profil opony. Np. przechodzimy 175/65 R14, 185/60 R14, 185/55 R15, 195/50 R15. Różnica pomiędzy oponami 175/70 R13 i 195/50 R15 w całkowitej wysokości wynosi 0,4mm. Szerokość felgi w zależności od opon można znaleźć np. w ramce zamieszczonej poniżej.

Rozmiary opon: np. 195/65 R15 91V
195 - szerokość opony w mm
65 - profil opony, Wysokość boku opony w % z szerokości tutaj 65% ze 195
R - opona radialna
15 - średnica osadzenia opony w calach
91 - indeks nośności (91-615kg)
V - indeks prędkości (V-210km/h)
Zbyt szerokie opony w szybszym stopniu zużywają felgi po wewnętrznej stronie rantów, opona pracuje w inny sposób niż to założył producent, przez co może się szybciej zużywać. Zbyt wąskie opony odkrywają bardziej rant felgi, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia, opona jest bardziej podatna na ześlizgnięcie się z felgi i samochód może się niepewnie kierować. W praktyce granica pomiędzy "za wąskimi" czy "za szerokimi" oponami jest dosyć płynna. Po prostu opon o danej szerokości do danych felg się nie zaleca i lepiej jest przestrzegać podanych granic.



1 nazwa wyrobu, wzór bieżnika
2.Nazwa producenta
3.Skład budowy opony
4.Skrót "Department of Transportation" - opona odpowiada przepisom wydanym przez Departament Transportu USA i Kanady
5.Oznaczenia roku produkcji, np. 31 - tydzień, 02 - rok 2002
6.Dopuszczalne parametry pracy w/g norm USA
7.Nominalna szerokość przekroju, wyrażona w mm
8.Iloraz nominalnej wysokości przekroju i nominalnej szerokości przekroju
9.Budowa radialna
10Średnica osadzenia wyrażona w calach = średnicy tarczy koła
11.Indeks nośności - kod cyfrowy oznaczający maksymalne obciążenie przy dopuszczalnej maksymalnej prędkości
12.Indeks prędkości - kod literowy wskazujący prędkość, przy której opona może przenosić obciążenie odpowiadające jej wskaźnikowi obciążenia (Q - do 160 km/h, T- do 190 km/h, H - do 210 km/h)
13.Nie nadaje się do kolcowania
14.Nr homologacji międzynarodowej
15.Bezdętkowa
Indeks prędkości max prędkość w km/h
S 180
T 190
H 210
V 240*
W 270**

Y 300**
ZR ponad 240*

* dla opon z oznaczeniem ZR bez wskaźnika ładowności nie instnieje rzeczywista maksymalna prędkość użytkowania Prędkość maksymalna zależy od ładunku, ciśnienia powietrza w oponie oraz od charakterystyki mechanicznej pojazdu

** Ładunek odpowiadający wskaźnikowi ładowności może być stosowany do prędkości 210 km/h dla opon V, 240 km/h dla opon W oraz 270 km/h dla opon Y. W przypadku większych prędkości należy stosować jedynie wskazany procent pierwotnego wskaźnika ładowności



Może jeszcze co do wymiarów
przykład 195/50 r 15

195 jest to szerokość bieżnika podawana w mm
50 jest to stosunek szerokości do wysokości(profilu) wyrażana w % czyli 195*50%=9.25mm
15 jest to wewnętrzna średnica opony wyrażana w calach czyli 15*2,54=38,1
"
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl