ďťż

Mefisto...diabeł czy anioł?

Jeżeli myślisz o sprzedaży biznesu lub jesteś już przekonany ten artykuł i pozostałe pozwolą Ci podjąć optymalną decyzję związaną ze sprzedażą biznesu.

Pierwsze pytanie jakie zadaje sobie każdy sprzedający swój biznes brzmi: „Ile jest wart mój biznes ?”. I bardzo dobrze, gdy podczas rozważania sprzedaży biznesu jest to pierwsza myśl, która nas nurtuje. Jakkolwiek lepiej odłożyć na później to zagadnienie i przejść do rzeczy, które musisz wiedzieć zanim wrócisz do tego pytania. Ten i pozostałe artykuły pomogą Ci zweryfikować czy jesteś gotowy sprzedać biznes, gdyż jeżeli pieniądze są jedynym powodem, dla którego chcesz sprzedać biznes to nie jesteś jeszcze gotowy go sprzedać. Wartość, którą ustalisz dla swojego biznesu nie jest najważniejsza, ważna jest cena jaką rynek jest gotów za Twój biznes zapłacić!

Kolejnym pytaniem do rozważenia jest „Czy naprawdę chcesz sprzedać biznes?”. Jeżeli masz ważny powód, dla którego chcesz sprzedać biznes, to zapewne się tak stanie. Możesz zwiększyć szansę sprzedaży, jeżeli potrafisz odpowiedzieć na drugie pytanie „Czy masz uzasadnienie dla Swoich finansowych oczekiwań? Jeżeli odpowiedź tych dwóch pytań brzmi tak oznacza to, że poważnie podchodzisz do sprzedaży Swojego biznesu.

Wskazówka
Nie jest ważne ile uważasz, że jest wart Twój biznes lub ile za niego chcesz otrzymać. Nie jest także ważne na ile wycenia Twój biznes księgowy, bankier, doradca lub najlepszy przyjaciel. Tylko rynek jest w stanie go wycenić!

Pierwsze kroki
Dobrze, zakładamy, że zdecydowałeś się sprzedać biznes, zanim jednak pomyślisz o dodaniu ogłoszenia do serwisu KupSprzedajBiznes.pl lub skontaktujesz się z najbliższym doradcą biznesowym jest kilka elementów, które musisz na początku zebrać.

Zebranie najważniejszych informacji na temat biznesu:
- zysk i straty za ostatnie 3 lata
- deklaracje podatkowe wraz z dowodami wpłat (US i ZUS)
- lista środków trwałych i wyposażenia
- lista zaciągniętych kredytów przez firmę wraz z saldem i terminem dalszych spłat
- wszystkie dokumenty związane z aktualnym leasingiem
- kopię umowy franchisingowej (jeżeli ma zastosowanie)
- szacowany remanent, inwentaryzacja (jeżeli ma zastosowanie)
- informacje o zewnętrznych księgowych, doradcach , itp.

Jeżeli jesteś właścicielem małej firmy będziesz musiał poszukać tych rzeczy. Wiele informacji zostało zapewne zapomniane, więc dobrym przygotowaniem będzie przeanalizowanie i poukładanie wszystkich informacji. Posiadając wszystkie informacje w odpowiedniej kolejności chronologicznej będziesz przygotowany, aby zaprezentować firmę potencjalnemu kupującemu. Wszystko zaczyna się od tych informacji.

Upewnij się, że sprawozdania finansowe są aktualne i rzetelne. Jeżeli jest już połowa roku sprawdź czy masz obliczenia za ostatni rok, rozliczenia podatkowe, a także dane finansowe z pierwszej połowy roku. Przygotuj wszystkie sprawozdania finansowe do prezentacji dla potencjalnego kupującego, tak żeby Twój biznes został dobrze przedstawiony. W tym celu możesz skorzystać z usługi doradcy biznesowego.
Jak się przekonasz wycena małej firmy najczęściej bazuje na rachunku przepływów pieniężnych „cash flow”, który zawiera zysk firmy, ale także zarobek właściciela, amortyzację i inne elementy.

Potencjalni kupujący chcą przejrzeć twoje dane finansowe. Bilans nie jest zazwyczaj wymagany chyba, że cena twojego biznesu wynosi 100–500 tyś. zł i więcej. Kupujący chcą widzieć przychody i koszty, chcą wiedzieć czy po dokonaniu wszystkich wymaganych opłat biznes będzie mógł funkcjonować dalej.

Jeżeli Twój biznes po dokonaniu płatności nie pozostawia środków na dalszą działalność prawdopodobnie nie zostanie sprzedany, chyba że znajdziesz kupującego, który podejmie ryzyko lub specjalistę z branży, który poszukuje punktu zaczepienia np. w danej lokalizacji lub danej specyfiki działalności i będzie wiedział, że może rozwinąć biznes.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl