Mefisto...diabeł czy anioł?
Nie maleje krytyka dotycz±ca dopuszczenia do ruchu w Niemczech du¿ych sk³adów ciê¿arówek o dmc do 60 ton. W sprawie popularnie nazywanych Giga-linerów g³os zabra³ niemiecki urz±d ochrony ¶rodowiska (UBA).
Eksperci zajmuj±cy siê ochron± ¶rodowiska stwierdzaj± zgodnie, ¿e wprowadzenie do ruchu przed³u¿onych sk³adów ciê¿arówek wcale nie ograniczy ruchu pojazdów u¿ytkowych, a zdecydowanie podwy¿szy ryzyko tworzenia siê korków, wiêkszego obci±¿enia dróg i wiêkszej emisji spalin. Tym samym UBA skrytykowa³a ostatni raport Zwi±zku Transportu Drogowego (VDA) w którym stwierdzono z go³a odmienne wyniki.
UBA swoje racje t³umaczy brakiem odpowiednich warunków do poruszania siê po drogach ponad 25-metrowych kolosów. Ze wzglêdu na poka¼ne rozmiary istnieje ma³a szansa, ¿eby takie pojazdy mog³yby byæ np. transportowane przy d³u¿szych dystansach drog± kolejow± lub transportem kombinowanym (kolej i w ruchu ulicznym). To oznacza, ¿e samochody te mog³yby w³a¶ciwie poruszaæ siê tylko po drogach, a to z kolei nie prze³o¿y siê na zmniejszenie udzia³u ciê¿arówek w ruchu ulicznym. UBA twierdzi równie¿, ¿e przy ob³o¿eniu ³adowno¶ci giga-linerów w niespe³na 80% ich poziom emisji spalin jest porównywalny z obecnymi ciê¿arówkami.
¼ród³o: motogazeta.pl
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
Eksperci zajmuj±cy siê ochron± ¶rodowiska stwierdzaj± zgodnie, ¿e wprowadzenie do ruchu przed³u¿onych sk³adów ciê¿arówek wcale nie ograniczy ruchu pojazdów u¿ytkowych, a zdecydowanie podwy¿szy ryzyko tworzenia siê korków, wiêkszego obci±¿enia dróg i wiêkszej emisji spalin. Tym samym UBA skrytykowa³a ostatni raport Zwi±zku Transportu Drogowego (VDA) w którym stwierdzono z go³a odmienne wyniki.
UBA swoje racje t³umaczy brakiem odpowiednich warunków do poruszania siê po drogach ponad 25-metrowych kolosów. Ze wzglêdu na poka¼ne rozmiary istnieje ma³a szansa, ¿eby takie pojazdy mog³yby byæ np. transportowane przy d³u¿szych dystansach drog± kolejow± lub transportem kombinowanym (kolej i w ruchu ulicznym). To oznacza, ¿e samochody te mog³yby w³a¶ciwie poruszaæ siê tylko po drogach, a to z kolei nie prze³o¿y siê na zmniejszenie udzia³u ciê¿arówek w ruchu ulicznym. UBA twierdzi równie¿, ¿e przy ob³o¿eniu ³adowno¶ci giga-linerów w niespe³na 80% ich poziom emisji spalin jest porównywalny z obecnymi ciê¿arówkami.
¼ród³o: motogazeta.pl