Mefisto...diabeł czy anioł?

Apple na nowo wynalaz³ telefon - og³osi³ we wtorek Steve Jobs, szef kalifornijskiego giganta.

Nowy iPod nie jest ju¿ odtwarzaczem muzyki i video. To tak¿e telefon - og³osi³ ¶wiatu szef firmy Steve Jobs. Na targach Macworld zaprezentowa³ dwa nowe produkty: Apple TV oraz d³ugo wyczekiwany telefon iPhone. £±czy on w sobie funkcje odtwarzacza iPod i telefonu, ale pozwala te¿ na komunikacjê przez internet. Szef Apple'a reklamowa³ go jako rewolucyjny produkt, który "przeskoczy" obecn± generacjê "inteligentnych" komórek, które nie s± zbyt ³atwe w obs³udze. Czy iPhone jest od nich sprytniejszy?

Od dziesiêciu lat targi Macworld Conference & Expo w San Francisco s± okazj± dla Steve'a Jobsa by og³osiæ nowe przedsiêwziêcia firmy Apple. W trakcie swojego przemówienia szef kalifornijskiej formy przedstawia³ laptopy marki PowerBook i iBook, a przede wszystkim - iPoda i jego kolejne wersje. Sta³o siê tradycj±, ¿e najwa¿niejsze - czêsto zaskakuj±ce - decyzje Apple ¶wiat poznaje w³a¶nie w trakcie jego pieczo³owicie wyre¿yserowanego wyst±pienia na styczniowych targach.

Trzy w jednym

Wtorkowe wyst±pienie Jobs rozpocz±³ od tego, ¿e zaledwie rok temu Apple podj±³ wspó³pracê z firm± Intel i produkcjê komputerów Macintosh z jej procesorami. Na swoim pierwszej prezentacji - po powrocie do firmy w 1997 - Jobs og³osi³ jeszcze bardziej kontrowersyjne rozwi±zanie - u¿ywanie przegl±darki Internet Explorer jako domy¶lnej w Mac-ach. Tym razem plotki g³osi³y, ¿e Apple pracuje nad telefonem komórkowym.

Tegoroczne wyst±pienie Jobsa na targach Macworld przynios³o wiêc kolejn± "wyczekiwan± niespodziankê".

Najpierw chwali³ siê sukcesami sprzeda¿owymi firmy i opisywa³ Apple TV - produkt stopniowo wprowadzany na rynek od wrze¶nia. Firma ju¿ sprzedaje filmy i programy telewizyjne w swoim sklepie interetowym iTunes. Urz±dzenie zaprezentowane w³a¶nie przez Jobsa pozwoli na transmisjê video z komputera na domowy telewizor.

Ale najwa¿niejsze Steve Jobs zostawia zawsze na koniec. Tym razem "koniec" zaj±³ wiêkszo¶æ jego wyst±pienia. - Przedstawiamy trzy nowe rewolucyjne produkty - powiedzia³. - Pierwszy to iPod z szerokim ekranem i sterowaniem na dotyk drugi to nowy rewolucyjny telefon komórkowy. A trzeci to prze³omowe urz±dzenie do komunikacji przez internet - powiedzia³ Jobs. - iPod, telefon i przeno¶ny komunikator internetowy - kontynuowa³ po burzliwej owacji. - To nie s± trzy osobne urz±dzenia! Nazywamy to iPhone. Dzi¶ Apple zamierza odkryæ telefon na nowo - entuzjastycznie zapowiada prezes.

Koniec z klawiatur±

Nowe urzêdzenie mo¿e siê pochwaliæ tradycyjn± dla Apple'a elegancj±. Ma nieca³e 12 milimetrów grubo¶ci - niewiele jak na telefon. Niezwyk³y dla nowego telefonu Apple'a jest te¿ fakt, ¿e nie ma on przycisków. Zastêpuje je ekran dotykowy o przek±tnej 3,5 cala dzia³aj±cy w technologii "multi-touch", opatentowanej przez Apple. Oprogramowanie pozwala na sterowanie urz±dzeniem palcami.

- Bêdziemy u¿ywaæ wska¼ników, z którymi wszyscy siê urodzili¶my - zachwala Steve Jobs. Twierdzi, ¿e urz±dzenie jest wyj±tkowo domy¶lne i ignoruje niezamierzone klikniêcia. Szef firmy Apple podkre¶la, ¿e to najlepszy ekran dotykowy na ¶wiecie.

W telefonie, który jest równie¿ odtwarzaczem muzyki i video, pozwala surfowaæ po internecie i jest w gruncie rzeczy ma³ym przeno¶nym komputerem - zmie¶ci³a siê jeszcze kamera cyfrowa. Systemem operacyjnym jest OS X firmy Apple.



Rewolucja w komunikacji, czy tylko gad¿et?

- Raz na jaki¶ czas pojawia siê rewolucyjny produkt i zmienia wszystko - mówi³ Jobs. Czy ten brak skromno¶ci jest uzasadniony? Czas poka¿e. I rynek.

Sprzeda¿ telefonów ma ruszyæ w czerwcu. W Stanach Zjednoczonych wy³acznym operatorem ma byæ sieæ Cingular nale¿±ca do koncernu AT&T. Model iPhone z pamiêci± 4 gigabajtów ma kosztowaæ 499 dolarów, a 8-gigabajtowy - 599 dolarów.

Cingular dobrze wyjdzie na tej umowie - uwa¿aj± analitycy rynku. Ale czy wypuszczenie nowego produktu nie zaszkodzi iPodom? Odtwarzacze muzyki i - w niektórych nowszych wersjach - plików wideo - s± przebojem firmy Apple. Do jesieni sprzeda³a ich niemal 70 milionów, do koñca 2006 roku liczba ta zosta³a z pewno¶ci± przekroczona, bo od kilku lat iPody s± popularnym prezentem gwiazdkowym. Jeszcze przed oficjalnym zaprezentowaniem telefonu iPhone z firmy wycieka³y plotki i rozgorza³a dyskusja, czy nowy produkt nie skanibalizuje iPoda. Z drugiej strony, przebojem ostatniej gwiazdki by³ tak¿e Zune - odpowied¿ Microsoftu na odtwarzacz Apple'a. By³o jasne, ¿e kalifornijska firma musi siê broniæ przed konkurentem z Redmont. Komentatorzy prognozuj±, ¿e przynajmniej w niewielkim stopniu iPhone zaszkodzi swoim starszym braciom. Ale iPody powinny siê obroniæ i wprowadzenie nowego produktu raczej poszerzy rynek, zamiast go zrewolucjonizowaæ.

Jobs buñczucznie zapowiada rewolucjê w telekomunikacji. iPhone ³±czy bowiem telefoniê komórkow± z komunikatorem VoIP. Produkty takie jak Skype ju¿ powa¿nie zagrozi³y tradycyjnym teleoperatorom, zw³aszcza, ¿e wiêkszo¶æ z nich jest darmowa, lub bardzo tania. Umo¿liwiaj± ³±czenie siê nie tylko z u¿ytkownikami tego samego oprogramowania przez internet, ale równie¿ - z telefonami stacjonarnymi i przeno¶nymi. Nic dziwnego, ¿e niedawno pojawi³y siê urz±dzenia u³atwiaj±ce rozmowê przez Skype'a - aparaty telefoniczne pod³±czane do komputera. W t± sam± stronê idzie firma Apple, ale tylko "jedn± nog±". Trudno wiêc oceniæ, czy po³±czenie tylu rozwi±zañ w jednym ma³ym urz±dzeniu zdobêdzie zwolenników. Takie przedsiêwziêcia zawsze wi±¿± siê z ryzykiem, a jaskrawym tego przyk³adem sprzed wielu lat jest fiasko wynalazców odkurzacza bêd±cego równocze¶nie suszark± do w³osów.

Ale iPhone ma jeszcze jeden atut - ma szanszê odziedziczyæ po swoich poprzednikach ogromny potencja³ marki iPod. Apple nazwa³a nowy produkt w jasny sposób nawi±zuj±c do swoich odtwarzaczy, mimo, ¿e niedawno urz±dzenia o takiej nazwie zaprezentowa³a firma Cisco Systems. iPody sta³y siê ju¿ ikon± kulturow±, wyznacznikiem statusu i czym¶ wiêcej ni¿ wiêkszo¶æ konkurencyjnych odtwarzaczy mp3. Muzyczny telefon bez klawiatury firmy Apple startuje z wysokiej pozycji.



¼ród³o

----------------
Bez przesady panie Jobs...
iPhone z ¿adnej strony rewolucyjny niestety nie jest, i wszystko, o czym Pan mówi³ widzieli¶my ju¿ gdzie¶ wcze¶niej, w takiej czy innej formie w ró¿nych modelach telefonów czy urz±dzeñ PMP.
Zacytujê tylko za serwisem Gizmodo jego parametry:

* aparat 2 MP. Mamy rok 2007. Skromnie.
* Czas rozmów - 5 godzin. Skromnie.
* Brak mo¿liwo¶ci rozszerzenia pamiêci
* iPhone nie jest telefonem 3G
* Niewymienialna bateria. Cudowny pomys³.

Có¿, jak zwykle klienci zag³osuj± portfelami, ale po¿yjemy, zobaczymy...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl