Mefisto...diabeł czy anioł?

Informacje ze strony www.chck.pl

22 kwietnia godz. 19:00

koncert w ramach 4 ¦l±skiego Festiwalu Jazzowego

Marek Dykta - gitara
John Abercrombie - gitara

bilety:
parter - 30 PLN
balkon - 20 PLN
ulgowe parter - 20 PLN
ulgowe balkon - 15 PLN
szko³y artystyczne - 10 PLN

wiêcej informacji: beata@chck.pl tel. (0 32) 349 78 78

rezerwacja biletów: tel. (0 32) 349 78 62/63

Marek Dykta

Karierê muzyczn± rozpocz±³ w wieku dziesiêciu lat, kiedy to zainteresowa³ siê gitar±
klasyczn±. Kiedy odkry³ inne style muzyczne, które pozwoli³y mu wykorzystywaæ swój talent w
mniej przewidywalny sposób i które go zafascynowa³y, siêgn±³ po pierwsz±, czesk±, gitarê
elektryczn± i do³±czy³ do szkolnego zespo³u bluesowego. Nied³ugo pó¼niej do wspó³pracy zaprosi³
go Irek Dudek, z którego zespo³em zacz±³ koncertowaæ. Kolejnym krokiem w rozwoju kariery by³o
do³±czenie do m³odych muzyków jazzowych na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w
Katowicach, gdzie Dykta studiowa³.
Sukces pierwszego zespo³u Marka Dykty, czyli Staff Only (zespó³ zaj±³ drugie miejsce na Festiwalu
Jazz Juniors w Krakowie oraz siódme miejsce po¶ród 178 uczestników na belgijskim Europejskim
Konkursie Jazzowym), spowodowa³ chêæ kontynuowania edukacji jazzowej, tym razem w Stanach
Zjednoczonych. Jedynym miejscem, które go interesowa³o, by³a legendarna szko³a Berklee College
of Music w Bostonie. Zosta³ nagrodzony stypendium im. S. Hollanda, a studia na tej uczelni
ukoñczy³ w ci±gu piêciu semestrów z najwy¿szym wyró¿nieniem.
Niektórzy z muzyków, tacy jak Jon Damian, Bret Wilmott, Herb Pomeroy, Rick Peckham, Ed
Tomassi, a przede wszystkim Hal Crook, u których nie tylko pobiera³ nauki, ale z którymi tak¿e
koncertowa³, mocno wp³ynêli na jego styl muzyczny.
Nastêpnym i, zdaje siê, nieuniknionym krokiem, by³a przeprowadzka do Nowego Jorku, gdzie
spotka³ wielu wspania³ych i wa¿nych muzyków, takich jak Tommy Campbell, Mark Soskin, Harvie
Swartz, Donny McCasslin, Boris Kozlov, Micha³ Urbaniak, Urszula Dudziak. Podczas nowojorskiej
przygody wyprodukowa³ i nagra³ wiele projektów, w³±czaj±c w to swoj± muzykê, w Avatar Studio –
jednym z najlepszych studiów nagraniowych w Nowym Jorku. Jego najnowszym projektem jest
p³yta „Cradle of Light”, któr± nagra³ w duecie z Johnem Abercombie. P³yta ta zawiera osiem
kompozycji, z których znacz±ca wiêkszo¶æ jest autorstwa Marka Dykty.

John Abercrombie

Urodzi³ siê w W 1944 roku w Port Chester, w stanie Nowy Jork. Naukê gry na gitarze rozpocz±³ w
wieku czternastu lat. Po ukoñczeniu szko³y ¶redniej postanowi³ odej¶æ od na¶ladowania Chucka
Berry'ego i zaj±æ siê gr± na gitarze bardziej powa¿nie. Studiowa³ w Berklee Collage of Music,
podczas studiów gra³ z innymi studentami w lokalnych klubach i barach. „To by³y, praktycznie
rzecz bior±c, zespo³y oparte na standardowym sk³adzie gitara – organy – perkusja”.
Oferta zagrania podczas trasy koncertowej z organist± Johnym Hammondem oznacza³a
koncertowanie w takich miejscach, jak Count Basie's Lounge czy The Club Baron w Harlemie. W
tym czasie pozna³ Brecker Brothers, którzy akurat formowali zespó³ Dreams. Bracia zaprosili go do
wspólnego grania, co zaowocowa³o jego udzia³em w debiutanckim albumie zespo³u wydanym w
wytwórni Columbia Records.
Po ukoñczeniu Berklee, w 1969 roku, postanowi³ przeprowadziæ siê do Nowego Jorku. W ci±gu
kilku lat sta³ siê jednym z najbardziej rozchwytywanych muzyków sesyjnych. Nagrywa³ z Gilem
Evansem, Gato Barbierim, Barrym Milesem i wieloma innymi. Sta³ siê tak¿e regularnym cz³onkiem
grupy Chico Hamiltona.
Uwagê szerszej publiczno¶ci zacz±³ Abercrombie przyci±gaæ graj±c w zespole Billie Cobhama,
gdzie ponownie spotka³ braci Brecker. Abercrombie jest obecny na albumach Crosswinds, Total
Eclipse, Shabazz. Zacz±³ tak¿e grywaæ w du¿ych salach, podczas koncertów z udzia³em takich
gwiazd, jak Doobie Brothers. Jak sam mówi - „pewnej nocy grali¶my w sali Spectrum w Filadelfii.
Pomy¶la³em wtedy: sk±d ja siê tu wzi±³em?”.
Nied³ugo pó¼niej, na Festiwalu Montreux, muzyk pozna³ Manfreda Eichera. Rezultatem tego
spotkania jest p³yta Timeless, z udzia³em Jana Hammera i Jacka DeJohnette, nagrana dla wytwórni
ECM. Album ten zdoby³ uznanie krytyki. Kolejn± p³yt± z udzia³em muzyka by³a p³yta Gateway
wydana w 1975 roku wspólne z DeJohnette i basist± Davem Hollandem. Drugie wydanie tego
albumu ukaza³o siê w 1978 roku. Rok pó¼niej Abercrombie uformowa³ swój w³asny kwartet, w
którego sk³ad weszli: pianista Richie Beirach, basista George Mraz i perkusista Peter Donald.
Grupa ta nagra³a trzy albumy: Arcade, Abercrombie Quartet oraz M.
Oprócz wspó³pracy z Jackiem DeJohnette (u którego pojawia siê na albumach Directions i Now
Directions) Abercrombie nagrywa³ równie¿ z wieloma innymi artystami wydaj±cymi dla ECM.
Inn± znacz±c± wspó³prac± zdaje siê byæ udzia³ w duecie z gitarzyst± Raplhem Townerem, z którym
nagra³ dwa albumy: Sargasso Sea (1976 rok) i Five Years Later (1982 rok).
Innymi wa¿nymi p³ytami muzyka s± te nagrane z Markiem Johnsonem i Peterem Erskinem (z
którym Abercrombie du¿o koncertowa³). Na p³ycie Current Events, wydanej w 1988 roku,
Abercrombie po raz pierwszy u¿y³ syntezatora . Inna p³yta tego trio – John Abercrombie / Marc
Johnson / Peter Erskin wydana w 1989 roku – jest albumem nagranym podczas koncertu w
Bostonie z 21 kwietnia 1988 roku. Krytyk Chuck Berg opisa³ to trio jako „zgrany do tego stopnia
zespó³, ¿e muzyczne interakcje miêdzy muzykami, kierowane chyba szóstym zmys³em, tworz±
jednolit± wizjê muzyczn±, prezentowan± do tej pory jedynie przez zespo³u pochodz±ce z jazzowego
Olimpu, takie jak tria pianistów Billa Evansa i Oscara Petersona.”. Trio Abercrombie / Johnson /
Erskin zaprezentowa³o podczas tego koncertu repertuar z ich czteroletniej wspó³pracy, a tak¿e
standardy, czêsto kojarzone z Evansem, które muzycy poddaj± osza³amiaj±cym zabiegom.
Na p³ycie z 1990 roku, Animato, któr± Abercrombie nagra³ we wspó³pracy z kompozytorem i
pianist± graj±cym na syntezatorze Vincem Mendoz± i perkusist± Johnem Christenesenem, muzyk
zaprezentowa³ osiem autorskich kompozycji.
Przywi±zanie i sympatia Abercrombiego do jazzowych standardów jest doskona³ym uzupe³nieniem
roli prelegenta i nauczyciela. Podczas wyk³adu na Harvardzie, kiedy to muzyk prezentowa³ historiê
gitary w jazzie, Abercrombie wyja¶ni³: „Kiedy gram takie melodie, jak Automn Leaves czy Stella
By Starlight, ci±gle czerpiê przyjemno¶æ z ich grania, mimo ¿e gram je od lat. I w³a¶nie dlatego, ¿e
znam je tak dobrze czujê siê wolny, kiedy je gram. Czujê siê wyzwolony, jakbym w ogóle nie gra³
¿adnych akordów. To jest w³a¶nie to, co oznacza dla mnie okre¶lenie free jazz”.
John Abercrombie jest muzykiem o wyj±tkowej pozycji gitarzysty jazzowego, który ³±czy ci±gle
rozwijaj±ce siê technologie z tradycj± standardów jazowych. W wywiadzie udzielonym Jazziz z
roku 1988 artysta powiedzia³: „Podtrzymywanie tradycji jazzu, pocz±wszy od Charliego i Django,
jest bardzo wa¿nym elementem mojej muzyki... Chcia³bym, by ludzie postrzegali mnie jako
muzyka maj±cego bezpo¶rednie po³±czenie z histori± gitary jazzowej, który jednocze¶nie poszerza
niektóre muzyczne granice, nie zawsze anga¿uj±c do tego sam± gitarê”.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl