Mefisto...diabeł czy anioł?
Po szacunkowej ocenie koncepcji na firmê, która w przybli¿eniu wypad³a pozytywnie, nale¿y zadbaæ o przygotowanie planu dzia³ania.
Planowanie do proces podejmowania ¶wiadomych decyzji dotycz±cych w³asnego rozwoju zawodowego, w tym rozwoju firmy. Istot± planowania jest rozpoznanie przysz³o¶ci oraz zadañ i ¶rodków potrzebnych do realizacji za³o¿onych celów.
Plan powinien uwzglêdniaæ cele osobiste i zawodowe, a tak¿e powinien nosiæ zabarwienie emocjonalne, dziêki czemu motywacja do jego realizacji jest niewyczerpana, bowiem osoba planuj±ca z przekonaniem i konsekwentnie zmierza do jego realizacji.
Realizacja planu odbywa siê poprzez wykonywanie cz±stkowe z naciskiem na najbardziej aktualne terminy wykonania.
Im wiêksza perspektywa czasowa, tym wiêkszy poziom ogólno¶ci, jednak im precyzyjniej zdefiniowane cele, oraz okre¶lone czasowo etapy realizacji, tym ³atwiej do nich doj¶æ.
Ekonomi¶ci wyró¿niaj± ró¿ne rodzaje planowania. Najwa¿niejsze to planowanie strategiczne, z którego wynika planowanie taktyczne i operatywne.
Rodzaje planowania z uwagi na czas realizacji:
1. Strategiczne (powy¿ej 5 lat) - plan przysz³o¶ci, dziêki któremu o wiele ³atwiej wytyczyæ ¶cie¿ki postêpowania i realizacji (co zamierza siê osi±gn±æ w ¿yciu, lista warto¶ci).
2. D³ugoterminowe (od 2 do 5 lat) - konkretne przedsiêwziêcia s³u¿±ce realizacji nadrzêdnego celu.
3. ¦rednioterminowe (od kilku miesiêcy do roku) - to odpowied¼ na pytanie co nale¿y zrobiæ, aby zrealizowaæ plan d³ugoterminowy.
4. Krótkoterminowe (do trzech miesiêcy) - krótkie zadnia do wykonania.
5. Bie¿±ce - codziennie lub w skali tygodnia (godziny i terminy spotkañ, spraw do za³atwienia).
Planowanie w firmie
Jest to plan uwzglêdniaj±cy mo¿liwo¶ci potencjalnego przedsiêbiorcy, czas na rozwój firmy, spodziewane, zyski, straty, inwestycje.
W ma³ej firmie podmiotem sporz±dzaj±cym plan jest w³a¶ciciel lub mened¿er (niejednokrotnie ta sama osoba). Planowanie w przedsiêbiorstwie ¶rednim lub wiêkszym musi funkcjonowaæ jako podsystem w ramach systemu zarz±dzania w jednej lub dwóch formach:
- instytucjonalnej, jako wyodrêbniony podmiot (komórka) realizuj±cy funkcje planistyczne,
- zadaniowej, z wyra¼nym okre¶leniem obowi±zków planistycznych poszczególnych komórek organizacyjnych wraz ze stworzeniem systemu koordynacji prac planistycznych.
Najczê¶ciej pojawiaj±cym siê b³êdem u polskich przedsiêbiorców ma³ych firm lub osób, które zamierzaj± za³o¿yæ firmê, jest to, ¿e wyznaczaj±c datê rozpoczêcia dzia³alno¶ci nie maj± wyra¼nie wytyczonych etapów postêpowania. Decyduj±c siê na za³o¿enie firmy najpierw nale¿y zaplanowaæ dzia³ania na parê lat do przodu.
Biznesplan
Podstaw± dzia³alno¶ci gospodarczej jest biznesplan. Przygotowanie biznesplanu jest warunkiem koniecznym w kontek¶cie:
- samego zamiaru rozpoczêcia dzia³alno¶ci gospodarczej i wstêpnych przygotowañ do jej podjêcia,
- prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej,
- perspektywicznego zaplanowania rozwoju i funkcjonowania przedsiêbiorstwa.
W biznes planie nale¿y uwzglêdniæ:- zadania produkcyjne, handlowe lub us³ugowe z okre¶leniem terminu realizacji,
- ¶rodki (zasoby), za pomoc± których zadania te zostan± wykonane,
- nak³ady (koszty), które zostan± poniesione przy wykonywaniu zadañ oraz efekty finansowe jakie uzyska siê po ich zrealizowaniu,
- plan zakupów i plan sprzeda¿y,
- plan personelu (liczba zatrudnionych, podzia³ funkcji, zakresów obowi±zków)
- uwarunkowania zewnêtrzne (wykorzystanie szans rynkowych pozwalaj±cych odnie¶æ sukces finansowy).
Rodzaje biznes planów:
1. Plan strategiczny, d³ugofalowy - na kilka lat
2. Plan taktyczny - konkretyzuje cele i kierunki dzia³ania ustalone w planie strategicznym.
3. Plan operatywny - zapewnia prawid³owe dzia³anie organizacji.
Zasady dobrego biznsplanu:
- zasada realno¶ci planu (realne mo¿liwo¶ci wykonywania zadañ),
- zasada wariantowych rozwi±zañ (dochodzenie do celów za pomoc± ró¿nych, wariantowych rozwi±zañ),
- zasada koncentracji (umiejêtne po³±czenie celów i ¶rodków),
- zasada gospodarno¶ci (uzyskiwanie najlepszych efektów przy jak najmniejszych kosztach i ¶rodkach),
- zasada elastyczno¶ci planowania (przewidywanie zmiany warunków rynku i dostosowywanie siê do tych zmian),
- zasada podstawowego ogniwa (okre¶lenie najwa¿niejszych zadañ decyduj±cych o wynikach).
Biznes plan nie jest dokumentem niezmiennym!
Aby w³a¶ciwe wykorzystaæ warunki zewnêtrzne uwzglêdnione w biznesplanie, nale¿y dodatkowo opracowaæ plan marketingowy firmy.
Koncepcja zarz±dzania marketingowego jest pojêciem szerokim odnosz±cym siê do szeregu czynników takich jak:
- obserwacja rynku, przewidywanie zmian,
- dostosowywanie swoich us³ug i produktów do potrzeb klienta,
- znajomo¶ci poszczególnych segmentów klientów do których adresowana jest us³uga,
- bie¿±ce badanie rynku,
- promocja i dzia³anie marketingowe.
Cechy planu marketingowego:
- ustala cele rynkowe przedsiêbiorstwa w powi±zaniu ze strategi± umo¿liwiaj±c± osi±ganie tych celów,
- wyznacza kierunek rozwoju na rynku,
- jest nie tylko dokumentem , ale i planem czynno¶ci (dzia³añ),
- jest narzêdziem za pomoc± którego mo¿na po³±czyæ wszystkie przedsiêwziêcia i ich sposoby realizacji tak aby tworzy³y wspólny i skoordynowany zbiór dzia³añ rynkowych,
- plan marketingowy s³u¿y przede wszystkim w³a¶cicielowi przedsiêbiorstwa i jego pracownikom, ale w sytuacjach szczególnych tak¿e partnerom zewnêtrznym, zw³aszcza w kontek¶cie potencjalnego finansowania przedsiêbiorstwa,
- plan marketingowy spe³nia równie¿ bardzo wa¿na funkcjê w systemie zarz±dzania firm±.
Plan do banku:
Bank oczekuje przede wszystkim zwrotu kredytu, tre¶ci± planu do banku jest wiêc udowodnienie;
- celowo¶ci wydatkowanych ¶rodków,
- zdolno¶ci kredytowej odbiorcy,
- w³asnych umiejêtno¶ci i kompetencji w zakresie realizacji przedsiêwziêcia, na które ma byæ przeznaczony kredyt.
Elementy planu do banku:
1. Streszczenie ca³ego planu (max strona)
2. Charakterystyka przedsiêbiorstwa wraz ze sfer± dzia³ania
3. Produkt i us³uga
4. Rynek i klient
5. Strategia marketingowa
6. Zarz±dzanie
7. Wdro¿enie
8. Finanse
9. Analiza mo¿liwo¶ci
10. Ocena ryzyka
Literatura:
"Zaplanuj swój biznes" - A. West, Wydawnictwo naukowe PWN, 1998
"Biznesplan w praktyce" - M. Miller, Wydawnictwo Helion, 2002
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
Planowanie do proces podejmowania ¶wiadomych decyzji dotycz±cych w³asnego rozwoju zawodowego, w tym rozwoju firmy. Istot± planowania jest rozpoznanie przysz³o¶ci oraz zadañ i ¶rodków potrzebnych do realizacji za³o¿onych celów.
Plan powinien uwzglêdniaæ cele osobiste i zawodowe, a tak¿e powinien nosiæ zabarwienie emocjonalne, dziêki czemu motywacja do jego realizacji jest niewyczerpana, bowiem osoba planuj±ca z przekonaniem i konsekwentnie zmierza do jego realizacji.
Realizacja planu odbywa siê poprzez wykonywanie cz±stkowe z naciskiem na najbardziej aktualne terminy wykonania.
Im wiêksza perspektywa czasowa, tym wiêkszy poziom ogólno¶ci, jednak im precyzyjniej zdefiniowane cele, oraz okre¶lone czasowo etapy realizacji, tym ³atwiej do nich doj¶æ.
Ekonomi¶ci wyró¿niaj± ró¿ne rodzaje planowania. Najwa¿niejsze to planowanie strategiczne, z którego wynika planowanie taktyczne i operatywne.
Rodzaje planowania z uwagi na czas realizacji:
1. Strategiczne (powy¿ej 5 lat) - plan przysz³o¶ci, dziêki któremu o wiele ³atwiej wytyczyæ ¶cie¿ki postêpowania i realizacji (co zamierza siê osi±gn±æ w ¿yciu, lista warto¶ci).
2. D³ugoterminowe (od 2 do 5 lat) - konkretne przedsiêwziêcia s³u¿±ce realizacji nadrzêdnego celu.
3. ¦rednioterminowe (od kilku miesiêcy do roku) - to odpowied¼ na pytanie co nale¿y zrobiæ, aby zrealizowaæ plan d³ugoterminowy.
4. Krótkoterminowe (do trzech miesiêcy) - krótkie zadnia do wykonania.
5. Bie¿±ce - codziennie lub w skali tygodnia (godziny i terminy spotkañ, spraw do za³atwienia).
Planowanie w firmie
Jest to plan uwzglêdniaj±cy mo¿liwo¶ci potencjalnego przedsiêbiorcy, czas na rozwój firmy, spodziewane, zyski, straty, inwestycje.
W ma³ej firmie podmiotem sporz±dzaj±cym plan jest w³a¶ciciel lub mened¿er (niejednokrotnie ta sama osoba). Planowanie w przedsiêbiorstwie ¶rednim lub wiêkszym musi funkcjonowaæ jako podsystem w ramach systemu zarz±dzania w jednej lub dwóch formach:
- instytucjonalnej, jako wyodrêbniony podmiot (komórka) realizuj±cy funkcje planistyczne,
- zadaniowej, z wyra¼nym okre¶leniem obowi±zków planistycznych poszczególnych komórek organizacyjnych wraz ze stworzeniem systemu koordynacji prac planistycznych.
Najczê¶ciej pojawiaj±cym siê b³êdem u polskich przedsiêbiorców ma³ych firm lub osób, które zamierzaj± za³o¿yæ firmê, jest to, ¿e wyznaczaj±c datê rozpoczêcia dzia³alno¶ci nie maj± wyra¼nie wytyczonych etapów postêpowania. Decyduj±c siê na za³o¿enie firmy najpierw nale¿y zaplanowaæ dzia³ania na parê lat do przodu.
Biznesplan
Podstaw± dzia³alno¶ci gospodarczej jest biznesplan. Przygotowanie biznesplanu jest warunkiem koniecznym w kontek¶cie:
- samego zamiaru rozpoczêcia dzia³alno¶ci gospodarczej i wstêpnych przygotowañ do jej podjêcia,
- prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej,
- perspektywicznego zaplanowania rozwoju i funkcjonowania przedsiêbiorstwa.
W biznes planie nale¿y uwzglêdniæ:- zadania produkcyjne, handlowe lub us³ugowe z okre¶leniem terminu realizacji,
- ¶rodki (zasoby), za pomoc± których zadania te zostan± wykonane,
- nak³ady (koszty), które zostan± poniesione przy wykonywaniu zadañ oraz efekty finansowe jakie uzyska siê po ich zrealizowaniu,
- plan zakupów i plan sprzeda¿y,
- plan personelu (liczba zatrudnionych, podzia³ funkcji, zakresów obowi±zków)
- uwarunkowania zewnêtrzne (wykorzystanie szans rynkowych pozwalaj±cych odnie¶æ sukces finansowy).
Rodzaje biznes planów:
1. Plan strategiczny, d³ugofalowy - na kilka lat
2. Plan taktyczny - konkretyzuje cele i kierunki dzia³ania ustalone w planie strategicznym.
3. Plan operatywny - zapewnia prawid³owe dzia³anie organizacji.
Zasady dobrego biznsplanu:
- zasada realno¶ci planu (realne mo¿liwo¶ci wykonywania zadañ),
- zasada wariantowych rozwi±zañ (dochodzenie do celów za pomoc± ró¿nych, wariantowych rozwi±zañ),
- zasada koncentracji (umiejêtne po³±czenie celów i ¶rodków),
- zasada gospodarno¶ci (uzyskiwanie najlepszych efektów przy jak najmniejszych kosztach i ¶rodkach),
- zasada elastyczno¶ci planowania (przewidywanie zmiany warunków rynku i dostosowywanie siê do tych zmian),
- zasada podstawowego ogniwa (okre¶lenie najwa¿niejszych zadañ decyduj±cych o wynikach).
Biznes plan nie jest dokumentem niezmiennym!
Aby w³a¶ciwe wykorzystaæ warunki zewnêtrzne uwzglêdnione w biznesplanie, nale¿y dodatkowo opracowaæ plan marketingowy firmy.
Koncepcja zarz±dzania marketingowego jest pojêciem szerokim odnosz±cym siê do szeregu czynników takich jak:
- obserwacja rynku, przewidywanie zmian,
- dostosowywanie swoich us³ug i produktów do potrzeb klienta,
- znajomo¶ci poszczególnych segmentów klientów do których adresowana jest us³uga,
- bie¿±ce badanie rynku,
- promocja i dzia³anie marketingowe.
Cechy planu marketingowego:
- ustala cele rynkowe przedsiêbiorstwa w powi±zaniu ze strategi± umo¿liwiaj±c± osi±ganie tych celów,
- wyznacza kierunek rozwoju na rynku,
- jest nie tylko dokumentem , ale i planem czynno¶ci (dzia³añ),
- jest narzêdziem za pomoc± którego mo¿na po³±czyæ wszystkie przedsiêwziêcia i ich sposoby realizacji tak aby tworzy³y wspólny i skoordynowany zbiór dzia³añ rynkowych,
- plan marketingowy s³u¿y przede wszystkim w³a¶cicielowi przedsiêbiorstwa i jego pracownikom, ale w sytuacjach szczególnych tak¿e partnerom zewnêtrznym, zw³aszcza w kontek¶cie potencjalnego finansowania przedsiêbiorstwa,
- plan marketingowy spe³nia równie¿ bardzo wa¿na funkcjê w systemie zarz±dzania firm±.
Plan do banku:
Bank oczekuje przede wszystkim zwrotu kredytu, tre¶ci± planu do banku jest wiêc udowodnienie;
- celowo¶ci wydatkowanych ¶rodków,
- zdolno¶ci kredytowej odbiorcy,
- w³asnych umiejêtno¶ci i kompetencji w zakresie realizacji przedsiêwziêcia, na które ma byæ przeznaczony kredyt.
Elementy planu do banku:
1. Streszczenie ca³ego planu (max strona)
2. Charakterystyka przedsiêbiorstwa wraz ze sfer± dzia³ania
3. Produkt i us³uga
4. Rynek i klient
5. Strategia marketingowa
6. Zarz±dzanie
7. Wdro¿enie
8. Finanse
9. Analiza mo¿liwo¶ci
10. Ocena ryzyka
Literatura:
"Zaplanuj swój biznes" - A. West, Wydawnictwo naukowe PWN, 1998
"Biznesplan w praktyce" - M. Miller, Wydawnictwo Helion, 2002