Mefisto...diabeł czy anioł?
To by³ dziwny sezon w Formule 1. Mistrzem zosta³ kierowca, na którego nikt nie stawia³, prowadz±c bolid debiutuj±cego w stawce teamu. Faworyci zgodnie zawodzili, a rewolucyjne zmiany okaza³y siê "picem na wodê". Na dodatek bardzo s³abo spisywa³ siê Robert Kubica, który nie móg³ liczyæ na bezawaryjn± pracê swojego BMW.
Przed sezonem zanosi³o siê na wyj±tkowe emocje, bo planowane zmiany by³y znacz±ce. Przede wszystkim bolidy zosta³y skonstruowane wed³ug nowych zasad, zadebiutowaæ mia³ rewolucyjny system odzyskiwania energii - KERS, a nad wszystkim mia³ czuwaæ skorygowany regulamin. Zak³ada³ on m.in. ujednolicenie zasad aerodynamiki pojazdów, wprowadzenie g³adkich opon tzw. "slicków", a tak¿e mo¿liwo¶æ dotankowywania bolidów w trakcie obecno¶ci na torze "samochodu bezpieczeñstwa". Zakazano za to testów w trakcie sezonu, co powa¿nie pokrzy¿owa³o szyki zespo³om, które musia³y korzystaæ z kierowców rezerwowych, mniej obeznanych z bolidem.
Intruz zaatakowa³ bud¿ety
Ju¿ przed startem sezonu do ¶wiata Formu³y 1 wkrad³ siê jednak wszêdobylski i nie oszczêdzaj±cy nikogo kryzys finansowy. Co prawda z wystêpów zrezygnowa³ tylko jeden team - japoñska Honda, ale jak pokaza³a historia, by³ to niezmiernie istotny moment dla wydarzeñ sezonu 2009.
Miejsce motoryzacyjnego potentata przej±³ za symbolicznego funta duet by³ych pracowników Hondy - Ross Brawn i Nick Fry. Honda zmieni³a nazwê na Brawn GP, a za sterami bolidów BGP001 napêdzanych jednostkami Mercedesa zasiedli do¶wiadczony i solidny Rubens Barrichello oraz niespe³niony talent - Jenson Button. Okaza³o siê to strza³em w "dziesi±tkê".
Talent Buttona eksplodowa³ z niespodziewan± si³±. Brytyjczyk w ca³ym sezonie nie mia³ sobie równych. Wygra³ 6 z 17 wy¶cigów , a w sumie gromadzi³ na swoim koncie 95 punktów. Dodajmy, ¿e w sezonie 2008 Button zdo³a³ uciu³aæ zaledwie 3 punkty, co da³o mu odleg³e, 18. miejsce w stawce kierowców F1, a jego najlepszym wyczynem w karierze by³o uplasowanie siê na 3 miejscu klasyfikacji generalnej w sezonie 2004 w barwach British American Racing.
Transfer dobry dla Niemca
Tu¿ za Buttonem uplasowa³ siê (równie¿ do¶æ niespodziewanie) Sebastian Vettel. Niemiec, któremu na dobre wyszed³ transfer z Toro Rosso do Red Bull Racing. By³y kierowca testowy BMW-Sauber objawi³ swój olbrzymi talent i pokaza³ ca³emu ¶wiatu, ¿e przysz³o¶æ Formu³y 1 mo¿e nale¿eæ do takich jak on (Bernie Ecclestone wytypowa³ go nawet na faworyta do tytu³u mistrza F1!). Niemiec zgromadzi³ 84 punkty - zaledwie 11 mniej ni¿ Button, a triumfowa³ a¿ w czterech wy¶cigach GP.
Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zaj±³ kolega Jensona Buttona z Brawn GP - Rubens Barrichello. Brazylijczyk, który swego czasu bliski by³ ju¿ zakoñczenia kariery sportowej byæ mo¿e po raz ostatni walczy³ w ¶cis³ej czo³ówce stawki F1. 77 punktów da³o mu 3 miejsce na li¶cie najlepszych kierowców ¶wiata roku 2009.
Zdetronizowany mistrz z ³atk± k³amczucha
Tak samo jak pierwsza "trójka" kierowców 2009 to same niespodzianki, tak trzej najlepsi zawodnicy z poprzedniego sezonu zawiedli na ca³ej linii. Broni±cy tytu³u mistrzowskiego, Lewis Hamilton zdoby³ tylko 49 punktów, co da³o mu dopiero pi±te miejsce. Na dodatek cieniem na reputacji Brytyjczyka po³o¿y³a siê afera z GP Australii, gdy w trakcie pobytu na torze samochodu bezpieczeñstwa, kierowca McLarena specjalnie zahamowa³ tak, aby jad±cy za nim Jarno Trulli musia³ go wyprzedziæ. Za ten niedozwolony manewr W³och zosta³ zdyskwalifikowany, a Hamilton uzyska³ trzecie miejsce. Pó¼niej wypiera³ siê, ¿e do hamowania nak³ania³ go przez radio dyrektor teamu Dave Ryan, lecz gdy prawda wysz³a na jaw posypywa³ g³owê popio³em i przeprasza³ swoich kibiców. Ostatecznie Trulliemu zosta³o przywrócone trzecie miejsce, a Hamiltonowi przypiêta ³atka k³amczucha.
Wicemistrz z 2008 r., Felipe Massa sezon mo¿e uznaæ za jeszcze mniej udany. Dla niego sezon zakoñczy³ siê ju¿ po 9 z 17 wy¶cigów. Wtedy, bowiem podczas kwalifikacji do wy¶cigu na wêgierskim torze Hungaroring Brazylijczyka w g³owê trafi³a wa¿±ca prawie kilogram sprê¿yna, która oderwa³a siê od bolidu Rubensa Barrichello. Pêdz±cy niczym pocisk kawa³ ¿elastwa niemal roztrzaska³ kask Massy, powoduj±c pêkniêcie ko¶ci czaszki. Konieczna by³a operacja g³owy i wprowadzenie w stan ¶pi±czki farmakologicznej. Dla wicemistrza ¶wiata sezon zakoñczy³ siê 25 lipca z dorobkiem 22 punktów w 9 wy¶cigach, co da³o mu 11 lokatê w klasyfikacji generalnej kierowców.
Trzeci kierowca 2008 roku, Kimi Raikkonen te¿ zawiód³, lecz osun±³ siê "tylko" o trzy lokaty. W 2009 roku uzbiera³ 48 punktów, daj±cych mu szóste miejsce. Fin triumfowa³ tylko raz, a trzykrotnie zajmowa³ drugie miejsce podium. Po niezbyt udanym sezonie Ferrari rozwi±za³o z nim kontrakt na rok przed jego planowanym wyga¶niêciem. Kimi nie zdecydowa³ siê podpisaæ umowy z ¿adn± z ekip Formu³y 1 i postanowi³ zrobiæ sobie roczn± przerwê od startów. W tym czasie je¼dziæ bêdzie w rajdach samochodowych za kierownic± Citroena.
Dla Roberta dobra tylko Brazylia
Teraz s³ów kilka o wystêpach polskiej nadziei Formu³y 1 - Roberta Kubicy. Polak po rewelacyjnym sezonie 2008, gdy uplasowa³ siê na czwartym miejscu klasyfikacji kierowców prze¿y³ pasmo klêsk i rozczarowañ. W³a¶ciwie powody do zadowolenia móg³ mieæ jedynie po GP Brazylii, kiedy po ¶wietnym wy¶cigu zaj±³ drugie miejsce (za Markiem Webberem, przed Lewisem Hamiltonem). Poza tym punktowane miejsca zajmowa³ tylko czterokrotnie (najwy¿sze, 4 miejsce zaj±³ na GP Belgii), co jest wyra¼nym krokiem wstecz w porównaniu z poprzednim rokiem (wtedy sze¶ciokrotnie stawa³ na podium, a punktowa³ a¿ w 14 wy¶cigach!). Ogólnie sezon 2009 Kubica zakoñczy³ na 14. miejscu zdobywszy 17 punktów. Wychodzi ¶rednio 1 punkt na wy¶cig GP, ale doprawdy nie ma siê z czego cieszyæ. Tym bardziej, ¿e sezon "okrasi³" najgorszym wystêpem w karierze. By³o to 26 kwietnia podczas wy¶cigu o GP Bahrajnu. Krakowianin zaj±³ dopiero 18. miejsce, a wyprzedzi³ tylko Nicka Heidfelda i Kazukiego Nakajimê. Co ciekawe, by³ to pierwszy wy¶cig Kubicy, w którym u¿ywa³ ponoæ nowatorskiego systemu KERS.
Jeszcze w trakcie sezonu okaza³o siê, ¿e BMW - podobnie jak Honda - postanowi³o radykalnie ci±æ koszty i og³osi³o wycofanie siê z Formu³y 1. Kubica d³ugo nie by³ jednak bezrobotny. W pa¼dzierniku francuski team Renault og³osi³, ¿e Polak bêdzie nowym kierowc± teamu, w którym zajmie miejsce Fernando Alonso wytransferowanego do Ferrari.
Wyrzucili go, bo by³ s³aby
Trzeba te¿ nadmieniæ, ¿e nie wszyscy kierowcy dotrwali do koñca sezonu. Oprócz wspomnianego ju¿ powa¿nie kontuzjowanego Felipe Massy (jego miejsce zaj±³ najpierw Luca Badoer, a potem Giancarlo Fisichella z Force India, którego z kolei zast±pi³ Vitantonio Liuzzi) pozbyto siê przera¼liwie s³abego Sebastiena Bourdaisa, a w ekipie Toyoty miejsce kontuzjowanego Timo Glocka (wypadek podczas kwalifikacji do GP Japonii) zaj±³ m³ody Kamui Kobayashi. Do tego z Renault, w zwi±zku z afer± "crashgate", odszed³ Nelson Piquet jr., a za niego "wskoczy³" dotychczasowy tester francuskiego teamu, Romain Grosjean.
Jaki bêdzie sezon 2010? Oby z nowymi teamami i kolejnymi "rewolucyjnymi" zmianami okaza³ siê jeszcze ciekawszy ni¿ miniony. Byæ mo¿e o¿ywienie wnios± debiutuj±ce ekipy takie jak: Lotus F1 Racing, Campos Meta 1, Virgin Racing, czy US F1 Team. Zamierzamy bacznie ¶ledziæ wyczyny powracaj±cego na tor Michaela Schumachera. Liczymy te¿, ¿e Robert Kubica za kierownic± Renault poka¿e wreszcie pe³niê swoich niema³ych przecie¿ umiejêtno¶ci.
Rafa³ Walerowski
INTERIA.PL
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
Przed sezonem zanosi³o siê na wyj±tkowe emocje, bo planowane zmiany by³y znacz±ce. Przede wszystkim bolidy zosta³y skonstruowane wed³ug nowych zasad, zadebiutowaæ mia³ rewolucyjny system odzyskiwania energii - KERS, a nad wszystkim mia³ czuwaæ skorygowany regulamin. Zak³ada³ on m.in. ujednolicenie zasad aerodynamiki pojazdów, wprowadzenie g³adkich opon tzw. "slicków", a tak¿e mo¿liwo¶æ dotankowywania bolidów w trakcie obecno¶ci na torze "samochodu bezpieczeñstwa". Zakazano za to testów w trakcie sezonu, co powa¿nie pokrzy¿owa³o szyki zespo³om, które musia³y korzystaæ z kierowców rezerwowych, mniej obeznanych z bolidem.
Intruz zaatakowa³ bud¿ety
Ju¿ przed startem sezonu do ¶wiata Formu³y 1 wkrad³ siê jednak wszêdobylski i nie oszczêdzaj±cy nikogo kryzys finansowy. Co prawda z wystêpów zrezygnowa³ tylko jeden team - japoñska Honda, ale jak pokaza³a historia, by³ to niezmiernie istotny moment dla wydarzeñ sezonu 2009.
Miejsce motoryzacyjnego potentata przej±³ za symbolicznego funta duet by³ych pracowników Hondy - Ross Brawn i Nick Fry. Honda zmieni³a nazwê na Brawn GP, a za sterami bolidów BGP001 napêdzanych jednostkami Mercedesa zasiedli do¶wiadczony i solidny Rubens Barrichello oraz niespe³niony talent - Jenson Button. Okaza³o siê to strza³em w "dziesi±tkê".
Talent Buttona eksplodowa³ z niespodziewan± si³±. Brytyjczyk w ca³ym sezonie nie mia³ sobie równych. Wygra³ 6 z 17 wy¶cigów , a w sumie gromadzi³ na swoim koncie 95 punktów. Dodajmy, ¿e w sezonie 2008 Button zdo³a³ uciu³aæ zaledwie 3 punkty, co da³o mu odleg³e, 18. miejsce w stawce kierowców F1, a jego najlepszym wyczynem w karierze by³o uplasowanie siê na 3 miejscu klasyfikacji generalnej w sezonie 2004 w barwach British American Racing.
Transfer dobry dla Niemca
Tu¿ za Buttonem uplasowa³ siê (równie¿ do¶æ niespodziewanie) Sebastian Vettel. Niemiec, któremu na dobre wyszed³ transfer z Toro Rosso do Red Bull Racing. By³y kierowca testowy BMW-Sauber objawi³ swój olbrzymi talent i pokaza³ ca³emu ¶wiatu, ¿e przysz³o¶æ Formu³y 1 mo¿e nale¿eæ do takich jak on (Bernie Ecclestone wytypowa³ go nawet na faworyta do tytu³u mistrza F1!). Niemiec zgromadzi³ 84 punkty - zaledwie 11 mniej ni¿ Button, a triumfowa³ a¿ w czterech wy¶cigach GP.
Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zaj±³ kolega Jensona Buttona z Brawn GP - Rubens Barrichello. Brazylijczyk, który swego czasu bliski by³ ju¿ zakoñczenia kariery sportowej byæ mo¿e po raz ostatni walczy³ w ¶cis³ej czo³ówce stawki F1. 77 punktów da³o mu 3 miejsce na li¶cie najlepszych kierowców ¶wiata roku 2009.
Zdetronizowany mistrz z ³atk± k³amczucha
Tak samo jak pierwsza "trójka" kierowców 2009 to same niespodzianki, tak trzej najlepsi zawodnicy z poprzedniego sezonu zawiedli na ca³ej linii. Broni±cy tytu³u mistrzowskiego, Lewis Hamilton zdoby³ tylko 49 punktów, co da³o mu dopiero pi±te miejsce. Na dodatek cieniem na reputacji Brytyjczyka po³o¿y³a siê afera z GP Australii, gdy w trakcie pobytu na torze samochodu bezpieczeñstwa, kierowca McLarena specjalnie zahamowa³ tak, aby jad±cy za nim Jarno Trulli musia³ go wyprzedziæ. Za ten niedozwolony manewr W³och zosta³ zdyskwalifikowany, a Hamilton uzyska³ trzecie miejsce. Pó¼niej wypiera³ siê, ¿e do hamowania nak³ania³ go przez radio dyrektor teamu Dave Ryan, lecz gdy prawda wysz³a na jaw posypywa³ g³owê popio³em i przeprasza³ swoich kibiców. Ostatecznie Trulliemu zosta³o przywrócone trzecie miejsce, a Hamiltonowi przypiêta ³atka k³amczucha.
Wicemistrz z 2008 r., Felipe Massa sezon mo¿e uznaæ za jeszcze mniej udany. Dla niego sezon zakoñczy³ siê ju¿ po 9 z 17 wy¶cigów. Wtedy, bowiem podczas kwalifikacji do wy¶cigu na wêgierskim torze Hungaroring Brazylijczyka w g³owê trafi³a wa¿±ca prawie kilogram sprê¿yna, która oderwa³a siê od bolidu Rubensa Barrichello. Pêdz±cy niczym pocisk kawa³ ¿elastwa niemal roztrzaska³ kask Massy, powoduj±c pêkniêcie ko¶ci czaszki. Konieczna by³a operacja g³owy i wprowadzenie w stan ¶pi±czki farmakologicznej. Dla wicemistrza ¶wiata sezon zakoñczy³ siê 25 lipca z dorobkiem 22 punktów w 9 wy¶cigach, co da³o mu 11 lokatê w klasyfikacji generalnej kierowców.
Trzeci kierowca 2008 roku, Kimi Raikkonen te¿ zawiód³, lecz osun±³ siê "tylko" o trzy lokaty. W 2009 roku uzbiera³ 48 punktów, daj±cych mu szóste miejsce. Fin triumfowa³ tylko raz, a trzykrotnie zajmowa³ drugie miejsce podium. Po niezbyt udanym sezonie Ferrari rozwi±za³o z nim kontrakt na rok przed jego planowanym wyga¶niêciem. Kimi nie zdecydowa³ siê podpisaæ umowy z ¿adn± z ekip Formu³y 1 i postanowi³ zrobiæ sobie roczn± przerwê od startów. W tym czasie je¼dziæ bêdzie w rajdach samochodowych za kierownic± Citroena.
Dla Roberta dobra tylko Brazylia
Teraz s³ów kilka o wystêpach polskiej nadziei Formu³y 1 - Roberta Kubicy. Polak po rewelacyjnym sezonie 2008, gdy uplasowa³ siê na czwartym miejscu klasyfikacji kierowców prze¿y³ pasmo klêsk i rozczarowañ. W³a¶ciwie powody do zadowolenia móg³ mieæ jedynie po GP Brazylii, kiedy po ¶wietnym wy¶cigu zaj±³ drugie miejsce (za Markiem Webberem, przed Lewisem Hamiltonem). Poza tym punktowane miejsca zajmowa³ tylko czterokrotnie (najwy¿sze, 4 miejsce zaj±³ na GP Belgii), co jest wyra¼nym krokiem wstecz w porównaniu z poprzednim rokiem (wtedy sze¶ciokrotnie stawa³ na podium, a punktowa³ a¿ w 14 wy¶cigach!). Ogólnie sezon 2009 Kubica zakoñczy³ na 14. miejscu zdobywszy 17 punktów. Wychodzi ¶rednio 1 punkt na wy¶cig GP, ale doprawdy nie ma siê z czego cieszyæ. Tym bardziej, ¿e sezon "okrasi³" najgorszym wystêpem w karierze. By³o to 26 kwietnia podczas wy¶cigu o GP Bahrajnu. Krakowianin zaj±³ dopiero 18. miejsce, a wyprzedzi³ tylko Nicka Heidfelda i Kazukiego Nakajimê. Co ciekawe, by³ to pierwszy wy¶cig Kubicy, w którym u¿ywa³ ponoæ nowatorskiego systemu KERS.
Jeszcze w trakcie sezonu okaza³o siê, ¿e BMW - podobnie jak Honda - postanowi³o radykalnie ci±æ koszty i og³osi³o wycofanie siê z Formu³y 1. Kubica d³ugo nie by³ jednak bezrobotny. W pa¼dzierniku francuski team Renault og³osi³, ¿e Polak bêdzie nowym kierowc± teamu, w którym zajmie miejsce Fernando Alonso wytransferowanego do Ferrari.
Wyrzucili go, bo by³ s³aby
Trzeba te¿ nadmieniæ, ¿e nie wszyscy kierowcy dotrwali do koñca sezonu. Oprócz wspomnianego ju¿ powa¿nie kontuzjowanego Felipe Massy (jego miejsce zaj±³ najpierw Luca Badoer, a potem Giancarlo Fisichella z Force India, którego z kolei zast±pi³ Vitantonio Liuzzi) pozbyto siê przera¼liwie s³abego Sebastiena Bourdaisa, a w ekipie Toyoty miejsce kontuzjowanego Timo Glocka (wypadek podczas kwalifikacji do GP Japonii) zaj±³ m³ody Kamui Kobayashi. Do tego z Renault, w zwi±zku z afer± "crashgate", odszed³ Nelson Piquet jr., a za niego "wskoczy³" dotychczasowy tester francuskiego teamu, Romain Grosjean.
Jaki bêdzie sezon 2010? Oby z nowymi teamami i kolejnymi "rewolucyjnymi" zmianami okaza³ siê jeszcze ciekawszy ni¿ miniony. Byæ mo¿e o¿ywienie wnios± debiutuj±ce ekipy takie jak: Lotus F1 Racing, Campos Meta 1, Virgin Racing, czy US F1 Team. Zamierzamy bacznie ¶ledziæ wyczyny powracaj±cego na tor Michaela Schumachera. Liczymy te¿, ¿e Robert Kubica za kierownic± Renault poka¿e wreszcie pe³niê swoich niema³ych przecie¿ umiejêtno¶ci.
Rafa³ Walerowski
INTERIA.PL