ďťż

Mefisto...diabeł czy anioł?


Bliżej tramwaju do bydgoskiego dworca PKP

70 mln 421 tys. –na taką kwotę opiewa najtańsza oferta złożona w przetargu na budowę tramwaju do dworca PKP. Najkorzystniejszą cenę zaproponowało konsorcjum, którego liderem jest Zakład Usług Energetycznych i Komunikacyjnych - Grupa ZUE z Krakowa.

W skład konsorcjum, oprócz trzech firm z Małopolski, wchodzi również podbydgoskie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Kobylarni. Złożenie najtańszej oferty nie jest równoznaczne z wygraniem przetargu. Oferty zostaną raz jeszcze sprawdzone pod względem formalnym, a pozostałe firmy starające się o budowę trasy tramwajowej otrzymają czas na ewentualne odwołania. Dopiero po zakończeniu całej procedury będzie możliwe podpisanie umowy, a następnie rozpoczęcie prac budowlanych.
Według pierwszych szacunków budowa trasy do dworca PKP miała kosztować blisko 90 mln zł. Złożona oferta jest zatem niższa o ponad 19 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych w wysokości 42 mln 565 tys. zł.

Przebieg trasy
Trasa tramwajowa do dworca liczyć będzie 1750 m. Początkiem trasy będzie skrzyżowanie ulic: Focha –Kordeckiego –Królowej Jadwigi. Powstanie tam węzeł przesiadkowy. Stamtąd nowa linia pobiegnie równolegle do ul. Królowej Jadwigi w stronę ul. Naruszewicza. Powyżej tej ulicy trasa przetnie Brdę. Powstanie tam most jednoprzęsłowy o długości 70 m i szerokości ponad 14 m. Głównym elementem mostu będzie sześć par lin podwieszających w układzie przypominającym wachlarz. Będzie istniała możliwość wprowadzenia na zabudowane torowisko ruchu pojazdów uprzywilejowanych. Pozostałe pojazdy kołowe będą –tak jak do tej pory –poruszać się mostem Królowej Jadwigi.

Po przekroczeniu Brdy tramwaj na wysokości ul. Matejki dotrze do ul. Dworcowej, skręci w nią i asymetrycznie do jezdni, po jej wschodniej stronie, dotrze do dworca kolejowego. Przed budynkiem dworca nastąpi kolejne załamanie przebiegu trasy, tym razem w prawo w ul. Zygmunta Augusta. Torowisko zlokalizowane będzie po północnej stronie obecnej jezdni, a trasę zakończy pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Rycerskiej.
Do projektowanego przebiegu linii tramwajowej dopasowany zostanie istniejący układ drogowy, m.in. przebudowane zostanie skrzyżowania ulic Focha z Królowej Jadwigi, zmiany zajdą również w ciągu ul. Zygmunta Augusta. Na odcinku od skrzyżowania z ul. Focha do Dworcowej przy torowisku zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy (na moście ścieżka zostanie rozdzielona i każda pobiegnie po innej stronie torowiska).
Źródło: http://infotram.pl/text.php?from=main&id=33867 (w linku wizualizacja mostu i schemat z przebiegiem trasy)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl