X
ďťż

Mefisto...diabeł czy anioł?

Po szacunkowej ocenie koncepcji na firmę, która w przybliżeniu wypadła pozytywnie, należy zadbać o przygotowanie planu działania.
Planowanie do proces podejmowania świadomych decyzji dotyczących własnego rozwoju zawodowego, w tym rozwoju firmy. Istotą planowania jest rozpoznanie przyszłości oraz zadań i środków potrzebnych do realizacji założonych celów.
Plan powinien uwzględniać cele osobiste i zawodowe, a także powinien nosić zabarwienie emocjonalne, dzięki czemu motywacja do jego realizacji jest niewyczerpana, bowiem osoba planująca z przekonaniem i konsekwentnie zmierza do jego realizacji.
Realizacja planu odbywa się poprzez wykonywanie cząstkowe z naciskiem na najbardziej aktualne terminy wykonania.
Im większa perspektywa czasowa, tym większy poziom ogólności, jednak im precyzyjniej zdefiniowane cele, oraz określone czasowo etapy realizacji, tym łatwiej do nich dojść.
Ekonomiści wyróżniają różne rodzaje planowania. Najważniejsze to planowanie strategiczne, z którego wynika planowanie taktyczne i operatywne.

Rodzaje planowania z uwagi na czas realizacji:
1. Strategiczne (powyżej 5 lat) - plan przyszłości, dzięki któremu o wiele łatwiej wytyczyć ścieżki postępowania i realizacji (co zamierza się osiągnąć w życiu, lista wartości).
2. Długoterminowe (od 2 do 5 lat) - konkretne przedsięwzięcia służące realizacji nadrzędnego celu.
3. Średnioterminowe (od kilku miesięcy do roku) - to odpowiedź na pytanie co należy zrobić, aby zrealizować plan długoterminowy.
4. Krótkoterminowe (do trzech miesięcy) - krótkie zadnia do wykonania.
5. Bieżące - codziennie lub w skali tygodnia (godziny i terminy spotkań, spraw do załatwienia).

Planowanie w firmie

Jest to plan uwzględniający możliwości potencjalnego przedsiębiorcy, czas na rozwój firmy, spodziewane, zyski, straty, inwestycje.
W małej firmie podmiotem sporządzającym plan jest właściciel lub menedżer (niejednokrotnie ta sama osoba). Planowanie w przedsiębiorstwie średnim lub większym musi funkcjonować jako podsystem w ramach systemu zarządzania w jednej lub dwóch formach:
- instytucjonalnej, jako wyodrębniony podmiot (komórka) realizujący funkcje planistyczne,
- zadaniowej, z wyraźnym określeniem obowiązków planistycznych poszczególnych komórek organizacyjnych wraz ze stworzeniem systemu koordynacji prac planistycznych.

Najczęściej pojawiającym się błędem u polskich przedsiębiorców małych firm lub osób, które zamierzają założyć firmę, jest to, że wyznaczając datę rozpoczęcia działalności nie mają wyraźnie wytyczonych etapów postępowania. Decydując się na założenie firmy najpierw należy zaplanować działania na parę lat do przodu.

Biznesplan

Podstawą działalności gospodarczej jest biznesplan. Przygotowanie biznesplanu jest warunkiem koniecznym w kontekście:
- samego zamiaru rozpoczęcia działalności gospodarczej i wstępnych przygotowań do jej podjęcia,
- prowadzenia działalności gospodarczej,
- perspektywicznego zaplanowania rozwoju i funkcjonowania przedsiębiorstwa.

W biznes planie należy uwzględnić:- zadania produkcyjne, handlowe lub usługowe z określeniem terminu realizacji,
- środki (zasoby), za pomocą których zadania te zostaną wykonane,
- nakłady (koszty), które zostaną poniesione przy wykonywaniu zadań oraz efekty finansowe jakie uzyska się po ich zrealizowaniu,
- plan zakupów i plan sprzedaży,
- plan personelu (liczba zatrudnionych, podział funkcji, zakresów obowiązków)
- uwarunkowania zewnętrzne (wykorzystanie szans rynkowych pozwalających odnieść sukces finansowy).

Rodzaje biznes planów:
1. Plan strategiczny, długofalowy - na kilka lat
2. Plan taktyczny - konkretyzuje cele i kierunki działania ustalone w planie strategicznym.
3. Plan operatywny - zapewnia prawidłowe działanie organizacji.

Zasady dobrego biznsplanu:
- zasada realności planu (realne możliwości wykonywania zadań),
- zasada wariantowych rozwiązań (dochodzenie do celów za pomocą różnych, wariantowych rozwiązań),
- zasada koncentracji (umiejętne połączenie celów i środków),
- zasada gospodarności (uzyskiwanie najlepszych efektów przy jak najmniejszych kosztach i środkach),
- zasada elastyczności planowania (przewidywanie zmiany warunków rynku i dostosowywanie się do tych zmian),
- zasada podstawowego ogniwa (określenie najważniejszych zadań decydujących o wynikach).
Biznes plan nie jest dokumentem niezmiennym!

Aby właściwe wykorzystać warunki zewnętrzne uwzględnione w biznesplanie, należy dodatkowo opracować plan marketingowy firmy.
Koncepcja zarządzania marketingowego jest pojęciem szerokim odnoszącym się do szeregu czynników takich jak:
- obserwacja rynku, przewidywanie zmian,
- dostosowywanie swoich usług i produktów do potrzeb klienta,
- znajomości poszczególnych segmentów klientów do których adresowana jest usługa,
- bieżące badanie rynku,
- promocja i działanie marketingowe.

Cechy planu marketingowego:
- ustala cele rynkowe przedsiębiorstwa w powiązaniu ze strategią umożliwiającą osiąganie tych celów,
- wyznacza kierunek rozwoju na rynku,
- jest nie tylko dokumentem , ale i planem czynności (działań),
- jest narzędziem za pomocą którego można połączyć wszystkie przedsięwzięcia i ich sposoby realizacji tak aby tworzyły wspólny i skoordynowany zbiór działań rynkowych,
- plan marketingowy służy przede wszystkim właścicielowi przedsiębiorstwa i jego pracownikom, ale w sytuacjach szczególnych także partnerom zewnętrznym, zwłaszcza w kontekście potencjalnego finansowania przedsiębiorstwa,
- plan marketingowy spełnia również bardzo ważna funkcję w systemie zarządzania firmą.

Plan do banku:

Bank oczekuje przede wszystkim zwrotu kredytu, treścią planu do banku jest więc udowodnienie;
- celowości wydatkowanych środków,
- zdolności kredytowej odbiorcy,
- własnych umiejętności i kompetencji w zakresie realizacji przedsięwzięcia, na które ma być przeznaczony kredyt.

Elementy planu do banku:
1. Streszczenie całego planu (max strona)
2. Charakterystyka przedsiębiorstwa wraz ze sferą działania
3. Produkt i usługa
4. Rynek i klient
5. Strategia marketingowa
6. Zarządzanie
7. Wdrożenie
8. Finanse
9. Analiza możliwości
10. Ocena ryzyka

Literatura:
"Zaplanuj swój biznes" - A. West, Wydawnictwo naukowe PWN, 1998
"Biznesplan w praktyce" - M. Miller, Wydawnictwo Helion, 2002
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl
  • Drogi uzytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczac Ci coraz lepsze uslugi. By moc to robic prosimy, abys wyrazil zgode na dopasowanie tresci marketingowych do Twoich zachowan w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam czesciowo finansowac rozwoj swiadczonych uslug.

    Pamietaj, ze dbamy o Twoja prywatnosc. Nie zwiekszamy zakresu naszych uprawnien bez Twojej zgody. Zadbamy rowniez o bezpieczenstwo Twoich danych. Wyrazona zgode mozesz cofnac w kazdej chwili.

     Tak, zgadzam sie na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu dopasowania tresci do moich potrzeb. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

     Tak, zgadzam sie na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu personalizowania wyswietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych tresci marketingowych. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

    Wyrazenie powyzszych zgod jest dobrowolne i mozesz je w dowolnym momencie wycofac poprzez opcje: "Twoje zgody", dostepnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usuniecie "cookies" w swojej przegladarce dla powyzej strony, z tym, ze wycofanie zgody nie bedzie mialo wplywu na zgodnosc z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.