Mefisto...diabeł czy anioł?
Multi w S1 ju¿ umar³o, wiêc ten post nie ma ju¿ ¿adnej warto¶ci - mo¿na go co najwy¿ej potraktowaæ jako ciekawostkê. Ciê¿ko nawet go nazwaæ poradnikiem, bo w niczym Wam nie pomo¿e, a jego tre¶æ nie jest ju¿ aktualna.
Ekonomia w Sacred
Wstêp
Ca³y post dotyczyæ bêdzie ekonomii w Sacred. Do samego pojêcia "ekonomia w Sacred" radzê podej¶æ z ogromnym dystansem, bo w rzeczywisto¶ci takie zjawisko nigdy nie mia³o miejsca. Gdyby¶my mówili o jakiej¶ grze MMORPG, w któr± gra tysi±ce graczy w jednym momencie - wtedy owszem, mogliby¶my takiego sformu³owania u¿yæ. Ale w Sacred gospodarka nigdy nie rozwinê³a siê na tyle, aby móc mówiæ o jakimkolwiek wielkim handlu w tej grze.
Przeszkody
Ekonomia w S1 mo¿e i by siê rozwinê³a, gdyby nie kilka istotnych przeszkód. O najwa¿niejszej ju¿ wspomnia³em - by³a to masakrycznie ma³a liczba graczy. Nawet w okresie zaraz po powstaniu Sacred Classic, graczy by³o po prostu za ma³o, by dosz³o do rozkwitu ekonomii. Drugim, niemniej istotnym czynnikiem, by³a legalno¶æ kopiowania przedmiotów w Sacred. Niby ³ama³o to regulamin ("wykorzystywanie luk i b³êdów gry", czy jak to tam sz³o...), ale nikt nie dosta³ bana z tego powodu. Gdy Sacred powsta³o, niewiele ludzi w ogóle wiedzia³o, ¿e istnia³a taka mo¿liwo¶æ. W zwi±zku z tym straty nie by³y a¿ tak du¿e. Z czasem jednak mo¿liwo¶æ dupowania itemów sta³a siê faktem, a sam - nielegalny, ale nikt siê tym nie przejmowa³ - precedens sta³ siê bardzo powszechny. Zrujnowa³o to ca³kowicie gospodarkê sacredowsk± - kto wie, mo¿e gdyby Ascaron uniemo¿liwi³ kopiowanie przedmiotów, to closed jeszcze by istnia³ (bo osi±gniêcie czego¶ w tej grze by³oby du¿o trudniejsze).
A co z lagowaniem?
Celowo nie wspomnia³em o lagowaniu, czyli wykorzystywaniu opó¼nieñ miêdzy wys³aniem a odbiorem pakietu informacji. W Sacred polega³o to na wielokrotnym, szybkim wej¶ciu do jaskini zanim moby zd±¿± siê pojawiæ. Wtedy, za którym¶ razem, w jaskini pojawia³o siê o wiele, wiele wiêcej mobów ni¿ normalnie. Wiêkszo¶æ ludzi uwa¿a, ¿e lagowanie jest ³amaniem regulaminu, za które powinno dostaæ siê bana. By³o bowiem wykorzystywane do du¿o szybszego expienia - przy ostrym pg mo¿na by³o wbiæ 216 level w dwa dni, nie wykorzystuj±c przy tym ¿adnych innych b³êdów gry. Jednak ma³o kto zwraca uwagê na skutki ekonomiczne tego dzia³ania. Przez d³ugi czas bowiem s±dzono, ¿e bicie smoków i innych "potê¿niejszych stworzeñ" jest najbardziej op³acaln± form± zarabiania i zdobywania dobrych przedmiotów. Okaza³o siê, ¿e o wiele wiêksz± szansê na fajny loot ma osoba, która w tym samym czasie lagowa³a jak±¶ jaskiniê. Owszem, drop rate ze s³abszych mobów by³ du¿o ni¿szy ni¿ z bossów, ale przy silnych lagach mocna postaæ jest w stanie zabiæ nawet 500 mobów na minutê, co ostatecznie powodowa³o, ¿e bardziej op³aca³o siê lagowaæ. Z czasem stwierdzono nawet do jakich jaskiñ nale¿y siê wybieraæ po konkretne przedmioty:
OC - runy
GC - runy, pier¶cienie i amulety unikatowe
HC - runy
BC - itemy setowe, exp
Dzisiaj ciê¿ko stwierdziæ, jak lagowanie odbi³o siê na sacredowskiej ekonomii. Wiêkszo¶æ ludzi twierdzi, ze jego wp³yw by³ negatywny i powodowa³ - podobnie jak kopiowanie - znaczne obni¿enie cen po¿±danych przedmiotów, które farciarzom dropi³y co kilka minut. S± ludzie, którzy nie zgadzaj± siê z t± opini±, twierdz±c, ¿e lagowanie ratowa³o ekonomiê przed zapa¶ci± - by³a to jedyna mo¿liwo¶æ zdobycia niektórych, ekstremalnie rzadkich itemów. Lagowanie jednak faktycznie spowodowa³o drastyczne obni¿enie warto¶ci przedmiotów z zestawów i unikatów, co ³atwo zreszt± udowodniæ powo³uj±c siê na ostatnie chwile "¿ycia" closed. Na ni¿szych poziomach trudno¶ci, gdzie lagowanie nie by³o zbyt bezpieczne i powszechne, zdobycie niskolevelowych ringów do Topora Reginy by³o bardzo trudne. W Sacred bowiem itemy, których mo¿na by³o u¿ywaæ ju¿ od niskiego levela, by³y bardziej warto¶ciowe i bardziej po¿±dane od itemów z poziomem minimalnym np. 203. To w³a¶nie dlatego na br±zie i srebrze tak roi³o siê od noobków b³agaj±cych na g³ównym chacie o itemy. By³o to spowodowane przede wszystkim tym, ¿e na wysokich poziomach trudno¶ci, ka¿dy móg³ sobie je zdobyæ sam - w³a¶nie laguj±c. Wtedy nie by³y ju¿ tak potrzebne, w praktyce nikt nie dostrzega³ ró¿nicy miêdzy itemem o poziomie min. 186 i 203, dlatego znacznej wiêkszo¶ci itemów setowych po prostu nie podnoszono z ziemi, co na najni¿szych poziomach trudno¶ci by³oby równoznaczne ze ¶wiêtokradztwem. Z drugiej strony, jakby na obronê lagowania, trzeba zwróciæ tak¿e uwagê, ¿e gdyby nie lagowanie, to o istnieniu sporej liczby itemów by¶my siê po prostu nie dowiedzieli, bior±c pod uwagê straaasznie ma³± szansê na ich drop.
Waluta
Handel utrudnia³ tak¿e brak jednolitej waluty wymiennej. I nawet tu nie chodzi o z³oto. Z³oto lecia³o bowiem bardzo czêsto (za czêsto), a nie by³o nikomu potrzebne. Czyli poda¿ przewy¿sza³a popyt, po prostu. Z³oto w Sacred by³o bowiem potrzebne jedynie do zakupu potów, wymiany run i ewentualnie wkuciu ringów/amuletów/modyfikatorów u kowala. I to tyle. W Sacred 2 ta czê¶æ gry zosta³a trochê bardziej dopracowana, ale nadal nie jest idealnie.
Nieoficjaln± walut± na serwerach sta³y siê runy. Sta³y siê najbardziej uniwersalnym ¶rodkiem p³atniczym, gdy¿ by³y zarówno ka¿demu potrzebne jak i do¶æ proste do zdobycia, nawet dla graczy z ni¿szymi poziomami. Czasem wymieniano siê przedmiotami, ale nastêpowa³o to stosunkowo rzadko, bo oferta musia³aby byæ interesuj±ca dla obu stron - a zwykle nie by³a. Warto zwróciæ uwagê, ¿e czêsto oddawano itemy po prostu za darmo, bo nie by³y potrzebne naszej postaci. Od czasu do czasu gracze organizowali nawet akcje podczas których gracze z d³u¿szym sta¿em pozbywali siê wszystkich niepotrzebnych ¶mieci - ca³kowicie za darmo. Oddawano je nie tylko dlatego, ¿e nie by³y potrzebne, ale tak¿e dlatego, ¿e w Sacred nie by³o siê na czym dorobiæ. Owszem, mo¿na by³o wymieniaæ siê na runy wszystkimi przedmiotami, próbuj±c je sprzedaæ, jednak w tym samym czasie - w celach zarobkowych - lepiej by³o pój¶æ lagowaæ, przy okazji wbi³by siê level. Nie by³o te¿ potrzeby wymiany tych przedmiotów, bo zdobycie docelowego eq w Sacred - w odró¿nieniu do innych gier - jest bardzo proste, nawet samemu. Dlatego na niobie nawet "full-ringed" Regina nie by³a nic warta, bo ka¿dy mia³ przynajmniej kilka jej sztuk.
Zakoñczenie
W Sacred gram od momentu jego wydania w Polsce, a na multi jestem obecny od 2006 roku. Na tym forum jestem bodaj¿e 3 lata, ale nie jestem pewien. W ka¿dym razie przez ten czas sporo widzia³em. Ta "czê¶æ" multiplayer'a wydaje mi siê szczególnie interesuj±ca, wiêc trochê o niej napisa³em. Z pewno¶ci± nie wszystko, ale najwa¿niejsze informacje zawar³em.
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
Ekonomia w Sacred
Wstêp
Ca³y post dotyczyæ bêdzie ekonomii w Sacred. Do samego pojêcia "ekonomia w Sacred" radzê podej¶æ z ogromnym dystansem, bo w rzeczywisto¶ci takie zjawisko nigdy nie mia³o miejsca. Gdyby¶my mówili o jakiej¶ grze MMORPG, w któr± gra tysi±ce graczy w jednym momencie - wtedy owszem, mogliby¶my takiego sformu³owania u¿yæ. Ale w Sacred gospodarka nigdy nie rozwinê³a siê na tyle, aby móc mówiæ o jakimkolwiek wielkim handlu w tej grze.
Przeszkody
Ekonomia w S1 mo¿e i by siê rozwinê³a, gdyby nie kilka istotnych przeszkód. O najwa¿niejszej ju¿ wspomnia³em - by³a to masakrycznie ma³a liczba graczy. Nawet w okresie zaraz po powstaniu Sacred Classic, graczy by³o po prostu za ma³o, by dosz³o do rozkwitu ekonomii. Drugim, niemniej istotnym czynnikiem, by³a legalno¶æ kopiowania przedmiotów w Sacred. Niby ³ama³o to regulamin ("wykorzystywanie luk i b³êdów gry", czy jak to tam sz³o...), ale nikt nie dosta³ bana z tego powodu. Gdy Sacred powsta³o, niewiele ludzi w ogóle wiedzia³o, ¿e istnia³a taka mo¿liwo¶æ. W zwi±zku z tym straty nie by³y a¿ tak du¿e. Z czasem jednak mo¿liwo¶æ dupowania itemów sta³a siê faktem, a sam - nielegalny, ale nikt siê tym nie przejmowa³ - precedens sta³ siê bardzo powszechny. Zrujnowa³o to ca³kowicie gospodarkê sacredowsk± - kto wie, mo¿e gdyby Ascaron uniemo¿liwi³ kopiowanie przedmiotów, to closed jeszcze by istnia³ (bo osi±gniêcie czego¶ w tej grze by³oby du¿o trudniejsze).
A co z lagowaniem?
Celowo nie wspomnia³em o lagowaniu, czyli wykorzystywaniu opó¼nieñ miêdzy wys³aniem a odbiorem pakietu informacji. W Sacred polega³o to na wielokrotnym, szybkim wej¶ciu do jaskini zanim moby zd±¿± siê pojawiæ. Wtedy, za którym¶ razem, w jaskini pojawia³o siê o wiele, wiele wiêcej mobów ni¿ normalnie. Wiêkszo¶æ ludzi uwa¿a, ¿e lagowanie jest ³amaniem regulaminu, za które powinno dostaæ siê bana. By³o bowiem wykorzystywane do du¿o szybszego expienia - przy ostrym pg mo¿na by³o wbiæ 216 level w dwa dni, nie wykorzystuj±c przy tym ¿adnych innych b³êdów gry. Jednak ma³o kto zwraca uwagê na skutki ekonomiczne tego dzia³ania. Przez d³ugi czas bowiem s±dzono, ¿e bicie smoków i innych "potê¿niejszych stworzeñ" jest najbardziej op³acaln± form± zarabiania i zdobywania dobrych przedmiotów. Okaza³o siê, ¿e o wiele wiêksz± szansê na fajny loot ma osoba, która w tym samym czasie lagowa³a jak±¶ jaskiniê. Owszem, drop rate ze s³abszych mobów by³ du¿o ni¿szy ni¿ z bossów, ale przy silnych lagach mocna postaæ jest w stanie zabiæ nawet 500 mobów na minutê, co ostatecznie powodowa³o, ¿e bardziej op³aca³o siê lagowaæ. Z czasem stwierdzono nawet do jakich jaskiñ nale¿y siê wybieraæ po konkretne przedmioty:
OC - runy
GC - runy, pier¶cienie i amulety unikatowe
HC - runy
BC - itemy setowe, exp
Dzisiaj ciê¿ko stwierdziæ, jak lagowanie odbi³o siê na sacredowskiej ekonomii. Wiêkszo¶æ ludzi twierdzi, ze jego wp³yw by³ negatywny i powodowa³ - podobnie jak kopiowanie - znaczne obni¿enie cen po¿±danych przedmiotów, które farciarzom dropi³y co kilka minut. S± ludzie, którzy nie zgadzaj± siê z t± opini±, twierdz±c, ¿e lagowanie ratowa³o ekonomiê przed zapa¶ci± - by³a to jedyna mo¿liwo¶æ zdobycia niektórych, ekstremalnie rzadkich itemów. Lagowanie jednak faktycznie spowodowa³o drastyczne obni¿enie warto¶ci przedmiotów z zestawów i unikatów, co ³atwo zreszt± udowodniæ powo³uj±c siê na ostatnie chwile "¿ycia" closed. Na ni¿szych poziomach trudno¶ci, gdzie lagowanie nie by³o zbyt bezpieczne i powszechne, zdobycie niskolevelowych ringów do Topora Reginy by³o bardzo trudne. W Sacred bowiem itemy, których mo¿na by³o u¿ywaæ ju¿ od niskiego levela, by³y bardziej warto¶ciowe i bardziej po¿±dane od itemów z poziomem minimalnym np. 203. To w³a¶nie dlatego na br±zie i srebrze tak roi³o siê od noobków b³agaj±cych na g³ównym chacie o itemy. By³o to spowodowane przede wszystkim tym, ¿e na wysokich poziomach trudno¶ci, ka¿dy móg³ sobie je zdobyæ sam - w³a¶nie laguj±c. Wtedy nie by³y ju¿ tak potrzebne, w praktyce nikt nie dostrzega³ ró¿nicy miêdzy itemem o poziomie min. 186 i 203, dlatego znacznej wiêkszo¶ci itemów setowych po prostu nie podnoszono z ziemi, co na najni¿szych poziomach trudno¶ci by³oby równoznaczne ze ¶wiêtokradztwem. Z drugiej strony, jakby na obronê lagowania, trzeba zwróciæ tak¿e uwagê, ¿e gdyby nie lagowanie, to o istnieniu sporej liczby itemów by¶my siê po prostu nie dowiedzieli, bior±c pod uwagê straaasznie ma³± szansê na ich drop.
Waluta
Handel utrudnia³ tak¿e brak jednolitej waluty wymiennej. I nawet tu nie chodzi o z³oto. Z³oto lecia³o bowiem bardzo czêsto (za czêsto), a nie by³o nikomu potrzebne. Czyli poda¿ przewy¿sza³a popyt, po prostu. Z³oto w Sacred by³o bowiem potrzebne jedynie do zakupu potów, wymiany run i ewentualnie wkuciu ringów/amuletów/modyfikatorów u kowala. I to tyle. W Sacred 2 ta czê¶æ gry zosta³a trochê bardziej dopracowana, ale nadal nie jest idealnie.
Nieoficjaln± walut± na serwerach sta³y siê runy. Sta³y siê najbardziej uniwersalnym ¶rodkiem p³atniczym, gdy¿ by³y zarówno ka¿demu potrzebne jak i do¶æ proste do zdobycia, nawet dla graczy z ni¿szymi poziomami. Czasem wymieniano siê przedmiotami, ale nastêpowa³o to stosunkowo rzadko, bo oferta musia³aby byæ interesuj±ca dla obu stron - a zwykle nie by³a. Warto zwróciæ uwagê, ¿e czêsto oddawano itemy po prostu za darmo, bo nie by³y potrzebne naszej postaci. Od czasu do czasu gracze organizowali nawet akcje podczas których gracze z d³u¿szym sta¿em pozbywali siê wszystkich niepotrzebnych ¶mieci - ca³kowicie za darmo. Oddawano je nie tylko dlatego, ¿e nie by³y potrzebne, ale tak¿e dlatego, ¿e w Sacred nie by³o siê na czym dorobiæ. Owszem, mo¿na by³o wymieniaæ siê na runy wszystkimi przedmiotami, próbuj±c je sprzedaæ, jednak w tym samym czasie - w celach zarobkowych - lepiej by³o pój¶æ lagowaæ, przy okazji wbi³by siê level. Nie by³o te¿ potrzeby wymiany tych przedmiotów, bo zdobycie docelowego eq w Sacred - w odró¿nieniu do innych gier - jest bardzo proste, nawet samemu. Dlatego na niobie nawet "full-ringed" Regina nie by³a nic warta, bo ka¿dy mia³ przynajmniej kilka jej sztuk.
Zakoñczenie
W Sacred gram od momentu jego wydania w Polsce, a na multi jestem obecny od 2006 roku. Na tym forum jestem bodaj¿e 3 lata, ale nie jestem pewien. W ka¿dym razie przez ten czas sporo widzia³em. Ta "czê¶æ" multiplayer'a wydaje mi siê szczególnie interesuj±ca, wiêc trochê o niej napisa³em. Z pewno¶ci± nie wszystko, ale najwa¿niejsze informacje zawar³em.