Mefisto...diabeł czy anioł?
W raporcie firmy Net Applications, w którym poinformowano o tym, ¿e udzia³y Windows spad³y poni¿ej 90 proc., znaleziono jeszcze jedn± niezwykle interesuj±c± informacjê. Okazuje siê, Net Applications nie jest w stanie sprawdziæ, jakiego systemu operacyjnego u¿ywa czê¶æ pracowników Google.
U¿ywane przez firmê narzêdzia potrafi± rozpoznaæ wiêkszo¶æ dystrybucji Linuksa i Uniksa, ró¿ne odmiany systemów Apple i Microsoftu. S± nawet w stanie prawid³owo zidentyfikowaæ system Windows 7, u¿ywany przez testerów w siedzibie Microsoftu.
Tymczasem a¿ 30 proc. pracowników Google odwiedzaj±cych witryny nadzorowane przez Net Applications, u¿ywa OS-u, o którym niczego nie mo¿na siê dowiedzieæ. Co ciekawe, mo¿na uzyskaæ z tych komputerów informacje na temat u¿ywanej przegl±darki internetowej, a wiêc blokada nie obejmuje komputera jako takiego. Zablokowano tylko i wy³±cznie mo¿liwo¶æ sprawdzenia systemu operacyjnego.
Niektórzy specjali¶ci uwa¿aj± to za dowód, i¿ Google ma w³asny system operacyjny, istnienie którego chce na razie utrzymaæ w tajemnicy. Rob Enderle, g³ówny analityk firmy The Enderle Group, uwa¿a, ¿e tajemniczy OS mo¿e byæ rozszerzon± wersj± Androida, specyficznie przystosowan± do obs³ugi chmur obliczeniowych. Takie dzia³anie by³oby w przypadku Google bardzo sensowne, gdy¿ od dawna rozwija on coraz wiêcej us³ug i programów udostêpnianych w sieci.
Analitycy zgadzaj± siê, ¿e Google nie chce konkurowaæ z Microsoftem na rynku systemów operacyjnych. Celem koncernu Page'a i Brina jest zmiana sposobu u¿ywania komputerów i uczynienie tradycyjnych OS-ów niepotrzebnymi.
- Nie s±dzê, by Google chcia³o wej¶æ na rynek desktopowych systemów operacyjnych. To po prostu nie ma sensu. Ale sensowne jest [w przypadku Google - red.] posiadanie w³asnej infrastruktury dla aplikacji klienckich dzia³aj±cych niezale¿nie od sprzêtu - stwierdzi³ Clay Ryder, prezes The Sageza Group.
Zdaniem Enderlego Google przygotowuje ca³o¶ciow± ofertê, na któr± sk³adaj± siê Google Apps, Toolbar, przegl±darka Chrome, a jej logicznym uzupe³nieniem jest system operacyjny.
- S±dzê, ¿e to interesuj±ca strategia, która mo¿e wypaliæ, ale jest jeszcze za wcze¶nie, by zaprezentowaæ j± rynkowi, gdy¿ Chrome nie jest jeszcze gotowa - dodaje Enderle.
Mariusz B³oñski
KopalniaWiedzy.pl
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
U¿ywane przez firmê narzêdzia potrafi± rozpoznaæ wiêkszo¶æ dystrybucji Linuksa i Uniksa, ró¿ne odmiany systemów Apple i Microsoftu. S± nawet w stanie prawid³owo zidentyfikowaæ system Windows 7, u¿ywany przez testerów w siedzibie Microsoftu.
Tymczasem a¿ 30 proc. pracowników Google odwiedzaj±cych witryny nadzorowane przez Net Applications, u¿ywa OS-u, o którym niczego nie mo¿na siê dowiedzieæ. Co ciekawe, mo¿na uzyskaæ z tych komputerów informacje na temat u¿ywanej przegl±darki internetowej, a wiêc blokada nie obejmuje komputera jako takiego. Zablokowano tylko i wy³±cznie mo¿liwo¶æ sprawdzenia systemu operacyjnego.
Niektórzy specjali¶ci uwa¿aj± to za dowód, i¿ Google ma w³asny system operacyjny, istnienie którego chce na razie utrzymaæ w tajemnicy. Rob Enderle, g³ówny analityk firmy The Enderle Group, uwa¿a, ¿e tajemniczy OS mo¿e byæ rozszerzon± wersj± Androida, specyficznie przystosowan± do obs³ugi chmur obliczeniowych. Takie dzia³anie by³oby w przypadku Google bardzo sensowne, gdy¿ od dawna rozwija on coraz wiêcej us³ug i programów udostêpnianych w sieci.
Analitycy zgadzaj± siê, ¿e Google nie chce konkurowaæ z Microsoftem na rynku systemów operacyjnych. Celem koncernu Page'a i Brina jest zmiana sposobu u¿ywania komputerów i uczynienie tradycyjnych OS-ów niepotrzebnymi.
- Nie s±dzê, by Google chcia³o wej¶æ na rynek desktopowych systemów operacyjnych. To po prostu nie ma sensu. Ale sensowne jest [w przypadku Google - red.] posiadanie w³asnej infrastruktury dla aplikacji klienckich dzia³aj±cych niezale¿nie od sprzêtu - stwierdzi³ Clay Ryder, prezes The Sageza Group.
Zdaniem Enderlego Google przygotowuje ca³o¶ciow± ofertê, na któr± sk³adaj± siê Google Apps, Toolbar, przegl±darka Chrome, a jej logicznym uzupe³nieniem jest system operacyjny.
- S±dzê, ¿e to interesuj±ca strategia, która mo¿e wypaliæ, ale jest jeszcze za wcze¶nie, by zaprezentowaæ j± rynkowi, gdy¿ Chrome nie jest jeszcze gotowa - dodaje Enderle.
Mariusz B³oñski
KopalniaWiedzy.pl