ďťż

Mefisto...diabeł czy anioł?

Urząd Komunikacji Elektronicznej zdecydował, że TP SA musi udostępnić swoje łącza innym operatorom oferującym szerokopasmowy dostęp do internetu

Decyzja UKE ma doprowadzić do uwolnienia rynku szerokopasmowego dostępu do internetu i umożliwi innym operatorom oferowanie takich usług (jak Neostrada) klientom Telekomunikacji Polskiej.

Zmiana zasad hurtowej sprzedaży dostępu do szerokopasmowego internetu przez Telekomunikację Polską powinna - zdaniem nowej prezes UKE Anny Strażyńskiej - umożliwi znaczną obniżkę cen za szerokopasmowy internet w Polsce.

Pod koniec miesiąca powinna też zapaść decyzja w sprawie obniżki cen hurtowego dostępu do abonamentu (WLR), która zmusza TP do 47-procentowego upustu cen abonamentu sprzedawanego innym operatorom.

Urząd wydał także decyzję odmawiającą odroczenia momentu wejścia w życie obowiązku świadczenia usług przenoszenia numerów pre-paid w sieciach telefonii komórkowej. Będą więc oni zobowiązani do natychmiastowego udostępnienia klientom tej usługi.

więcej

====================================================
Usługa powszechna - obowiązki TP i przywileje klientów

8 maja Telekomunikacja Polska otrzymała od Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) decyzję ustanawiającą telekom operatorem świadczącym usługę powszechną.
Z faktu tego wynika szereg obowiązków dla TP, a także przywilejów dla jej klientów.

Termin rozpoczęcia świadczenia usługi powszechnej ustalony został na dzień doręczenia decyzji, a zatem TP jest operatorem świadczącym usługę powszechną od 8 maja.

Usługa powszechna to zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne wszystkim użytkownikom końcowym stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Polski, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie.

W skład tych obowiązkowych usług wchodzą:

* przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta (z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług ISDN);

* utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;

* połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do internetu;

* udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;

* świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;

* świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.

Co ważne, użytkownicy usługi powszechnej świadczonej przez Telekomunikację Polską powinni móc korzystać z:

* bezpłatnego szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych (billing) dostarczanego na żądanie abonenta;

* nieodpłatnego zablokowania połączeń wychodzących do określonych kategorii numeracji lub usług;

* możliwości zablokowania połączeń wychodzących powyżej określonej przez abonenta górnej kwoty faktury.

Także Telekomunikacja może skorzystać na wyznaczeniu jej jako przedsiębiorcy świadczącego usługę powszechną. W przypadku nierentowności świadczonych usług przysługuje jej dopłata z budżetu państwa do kosztów ich świadczenia. Dopłatę ustala Prezes UKE w wysokości kosztu netto świadczenia usługi powszechnej.

Okres świadczenia usługi powszechnej został wyjątkowo określony na 6 miesięcy z uwagi na - zdaniem UKE - korzystne dla użytkowników jak najszybsze rozpoczęcie świadczenia usługi powszechnej przez wyznaczonego operatora. Wydanie kolejnej decyzji w tej sprawie (prawdopodbnie tym razem na okres 5 lat) obowiązkowo poprzedzi postępowanie konsultacyjne.

źródło
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl