Mefisto...diabeĹ czy anioĹ?
Biorcy powinni być pewni, że rozmawiając z dawcą mają do czynienia z prawdziwym systemem franczyzy, a nie jego podróbką. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy system jest mało lub prawie wcale nieznany, gdy nie możemy się nic o nim dowiedzieć, a jedynie dysponujemy jego ofertą. W takiej sytuacji lepiej sprawdzić, czy to,co oferuje potencjalny dawca jest rzeczywiście franczyzą.
Trzeba przede wszystkim być pewnym, że:
1) potencjalny dawca ma tytuł prawny do korzystania z nazwy handlowej swojej sieci (jego firma jest zarejestrowana – na co posiada odpowiednie dokumenty);
2) prowadzi firmę przez pewien czas (im dłużej, tym lepiej) i odniósł sukces (znak jest znany, ma swoich klientów);
3) działającym placówkom zapewnia wsparcie handlowe i techniczne.
Zdaniem Polskiej Organizacji Franczyzodawców cechami wyróżniającymi franczyzę
od innych systemów współpracy przedsiębiorstw jest między innymi:
- trwały, kontraktowy stosunek umowny łączący franczyzodawcę i franczyzobiorcę, z którego wynika obowiązek franczyzodawcy przekazywania franczyzobiorcy „know-how” w sposób ciągły, przez cały okres obowiązywania umowy, i który nakłada na franczyzobiorcę obowiązek uiszczania na rzecz franczyzodawcy opłat franczyzowych lub innych świadczeń, w sposób uzgodniony pomiędzy
stronami;
- niezależność gospodarcza, prawna oraz organizacyjna franczyzobiorcy względem franczyzodawcy(czego odzwierciedleniem na gruncie polskiego systemu prawnego jest m.in. w przypadku działalności w ramach franczyzy adresowanej do konsumentów – posiadanie własnych kas rejestrujących).
Opierając się na tych cechach można łatwo sprawdzić czy jest potencjalnym dawcą i żądać od niego udowodnienia, że spełnia podstawowe kryteria.
Zródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
Trzeba przede wszystkim być pewnym, że:
1) potencjalny dawca ma tytuł prawny do korzystania z nazwy handlowej swojej sieci (jego firma jest zarejestrowana – na co posiada odpowiednie dokumenty);
2) prowadzi firmę przez pewien czas (im dłużej, tym lepiej) i odniósł sukces (znak jest znany, ma swoich klientów);
3) działającym placówkom zapewnia wsparcie handlowe i techniczne.
Zdaniem Polskiej Organizacji Franczyzodawców cechami wyróżniającymi franczyzę
od innych systemów współpracy przedsiębiorstw jest między innymi:
- trwały, kontraktowy stosunek umowny łączący franczyzodawcę i franczyzobiorcę, z którego wynika obowiązek franczyzodawcy przekazywania franczyzobiorcy „know-how” w sposób ciągły, przez cały okres obowiązywania umowy, i który nakłada na franczyzobiorcę obowiązek uiszczania na rzecz franczyzodawcy opłat franczyzowych lub innych świadczeń, w sposób uzgodniony pomiędzy
stronami;
- niezależność gospodarcza, prawna oraz organizacyjna franczyzobiorcy względem franczyzodawcy(czego odzwierciedleniem na gruncie polskiego systemu prawnego jest m.in. w przypadku działalności w ramach franczyzy adresowanej do konsumentów – posiadanie własnych kas rejestrujących).
Opierając się na tych cechach można łatwo sprawdzić czy jest potencjalnym dawcą i żądać od niego udowodnienia, że spełnia podstawowe kryteria.
Zródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.