Mefisto...diabeĹ czy anioĹ?
Zapytał Asyrbag no i mam.
Uchwałę o budowie hali podjęli radni w dniach 14.II.1902 i 5.III.1903r.a jesienią 1903 rozpoczęto prace budowlane.Uroczyste otwarcie 8 sierpnia 1905roku,projektant miejski radca budowlany Gustaw Zacharia ,kierownikiem budowy pan Ratsch.W budynku dominował handel detaliczny,Na paterze handlowało się drobiem ,rybami,warzywami i owocami.Na galerii ciuchami a także kwiatami.Piwnica wyposażona w urządzenia chłodnicze firmy A.Borsig z Tegel k/Berlina.Od stacji Konigshutte doprowadzono tory do tych piwnic unikając wyładunku pod gołym niebem
Jeśli chodzi o konstrukcję halito całkowicie podpiwniczona,główna nawa z konstrukcji stalowej w układzie ramowo-ryglowym,podstawa konstrukcji szkielet stalowy-kształcownicowy.Środkowa nawa podłużna ,poprzeczne boczne miały po dwie kondygnacje.Fundamenty z kamienia,ściany zewnętrzne z kamienia i cegły pełnej,wew. z cegły,stropy płyty żelbetowe na dzwigarach.
Gmach wzniesiono w stylu historyzmu,z przewagą elementów neogotyckich.Najbardziej zwracał uwagę szczyt od ul.Bytomskiej flankowany dwiema wieżyczkami zwieńczonymi hełmami.W trzech wielkich otworach okiennych ,które przepruwały ścianę szczytową umieszczono zegar i witraże.Była też płycina z herbem Królewskiej Huty który usunięto w okresie międzywojennym wstawiając godło Polski.Godło znikło w 1939r. Nad oknami bocznych elewacji były dekoracje rzezbiarskie typu wici roślinne i maszkarony.A po 1922 r. skuto napis Markthale.No i należy wspomnieć o pierwszym zarządcy niejaki pan Zirpins.
Dzieje Hali Targowej od jej początku do zrujnowania w 1969r.są dokładnie opisane w Zeszycie Chorzowskim nr. 7
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
Uchwałę o budowie hali podjęli radni w dniach 14.II.1902 i 5.III.1903r.a jesienią 1903 rozpoczęto prace budowlane.Uroczyste otwarcie 8 sierpnia 1905roku,projektant miejski radca budowlany Gustaw Zacharia ,kierownikiem budowy pan Ratsch.W budynku dominował handel detaliczny,Na paterze handlowało się drobiem ,rybami,warzywami i owocami.Na galerii ciuchami a także kwiatami.Piwnica wyposażona w urządzenia chłodnicze firmy A.Borsig z Tegel k/Berlina.Od stacji Konigshutte doprowadzono tory do tych piwnic unikając wyładunku pod gołym niebem
Jeśli chodzi o konstrukcję halito całkowicie podpiwniczona,główna nawa z konstrukcji stalowej w układzie ramowo-ryglowym,podstawa konstrukcji szkielet stalowy-kształcownicowy.Środkowa nawa podłużna ,poprzeczne boczne miały po dwie kondygnacje.Fundamenty z kamienia,ściany zewnętrzne z kamienia i cegły pełnej,wew. z cegły,stropy płyty żelbetowe na dzwigarach.
Gmach wzniesiono w stylu historyzmu,z przewagą elementów neogotyckich.Najbardziej zwracał uwagę szczyt od ul.Bytomskiej flankowany dwiema wieżyczkami zwieńczonymi hełmami.W trzech wielkich otworach okiennych ,które przepruwały ścianę szczytową umieszczono zegar i witraże.Była też płycina z herbem Królewskiej Huty który usunięto w okresie międzywojennym wstawiając godło Polski.Godło znikło w 1939r. Nad oknami bocznych elewacji były dekoracje rzezbiarskie typu wici roślinne i maszkarony.A po 1922 r. skuto napis Markthale.No i należy wspomnieć o pierwszym zarządcy niejaki pan Zirpins.
Dzieje Hali Targowej od jej początku do zrujnowania w 1969r.są dokładnie opisane w Zeszycie Chorzowskim nr. 7