Mefisto...diabeł czy anioł?

Na rynku telewizji internetowej robi siê gor±co. Swoje rozwi±zania wprowadzi³y poszczególne portale, teraz przyszed³ czas na Telewizjê Polsk±.
W najbli¿szy poniedzia³ek now± wersjê swojego serwisu uruchomi interaktywna telewizja iTVP.

Telewizja interaktywna iTVP dzia³a od dwóch lat, lecz do tej pory by³a raczej projektem, ni¿ pe³noprawnym przedsiêwziêciem. - iTVP jest jednym z kilku strategicznych kierunków rozwoju Telewizji Polskiej - mówi³ Marcin Bochenek cz³onek Zarz±du TVP ds. technologii i rozwoju. Tym samym iTVP wychodzi z fazy projektowej.

iTVP posiada w swoich zasobach 3,5 tysi±ca materia³ów wideo. Jak podkre¶la zarz±d iTVP nie s± to krótkie klipy ale czêsto trwaj±ce wiele godzin produkcje. Telewizja zaopatrzona jest we w³asn± rozproszon± sieæ dystrybucyjn±, z serwerami w najwiêkszych miastach kraju. - Nikt w Polsce nie ma takiego systemu - mówi³ Leszek Bogdanowicz,dyrektor O¶rodka Mediów Interaktywnych

Do tej pory iTVP zaprezentowa³o kilka transmisji, które przerestaj± to, co robi internetowa konkurencja. By³a to m.in. transmisja z Olimpiady zimowej w Turynie, gdzie widz móg³ wybraæ jak± dyscyplinê chce w danej chwili ogl±daæ, czy relacja z festiwalu piosenki w Opolu.

Jednak poza ciekawymi zasobami, serwis nie mia³ siê czym pochwaliæ. Niewygodnie by³o z niego korzystaæ, niedostêpna by³a najprostsza nawet wyszukiwarka, przez co odnalezienie jednego spo¶ród kilku tysiêcy materia³ów wideo przypomina³o szukanie ig³y w stogu siana. Brak by³o tak¿e elementów uzupe³niaj±cych serwis, jak choæby najnowszych wiadomo¶ci. Teraz ma siê to zmieniæ.

iTVP 2.0

-Nowy serwis opiera siê na trzech podstawowych elementach. Telewizji interaktywnej, informacji oraz u¿ytkownikach - t³umaczy³ Andrzej Szewczyk, kierownik redakcji O¶rodka Mediów Interaktywnych. Na razie bêdzie dostêpny jako alternatywna wersja obecnego serwisu iTVP, jednak niebawem ma go zupe³nie zast±piæ.

Dostêp do tre¶ci wideo mo¿liwy bêdzie na wiele sposobów - materia³y mo¿na bêdzie przeszukiwaæ za pomoc± katalogu tematycznego, ogl±daæ w jednym z trzech kana³ów tematycznych (informacje i publicystyka, kultura i rozrywka oraz sport) lub po prostu skorzystaæ z wprowadzonej wreszcie wyszukiwarki. Oprócz tego, osoby przyzwyczajone do klasycznej telewizji, bêd± mog³y po prostu w³±czyæ okre¶lony kana³, którego zawarto¶æ bêdzie oparta na ramówce.

Wa¿n± rolê w serwisie maj± odegraæ sami jego u¿ytkownicy. Zostanie wprowadzony mechanizm s³ów kluczowych (tzw. tagów), ka¿dy z widzów iTVP bêdzie mia³ szansê opisaæ dany materia³ wideo. Ma to pomóc innym internautom w odnalezieniu po¿±danych przez nich tre¶ci. Zostanie te¿ wprowadzony tzw. "szpieg", dziêki któremu bêdzie mo¿na ¶ledziæ, które materia³y wideo s± najpopularniejsze w danej chwili. Podstaw± budowania spo³eczno¶ci maj± byæ oryginalne, trudne do zdobycia gdzie indziej materia³y wideo, które przyci±gaj± szczególn± publiczno¶æ. -Tego typu materia³em by³y np. rozgrywki pi³ki rêcznej nie pokazywane w klasycznej telewizji - - opowiada³ Szewczyk. -W czasie konkursu chopinowskiego stworzyli¶my pewnie najwiêksz± spo³eczno¶æ pianistów w Polsce - ¿artowa³ Bogdanowicz.

Najnowsze informacje maj± byæ prezentowane w serwisie na bie¿±co. Cze¶æ z nich bêdzie opatrywana materia³em wideo. Docelowo iTVP chce stworzyæ oddzielny kana³ informacyjny.
Co ciekawe, aby serwis by³ ³atwiejszy w obs³udze wprowadzono rozró¿nienie kolorystyczne - wszelkie materia³y telewizyjne oznaczone s± kolorem ¿ó³tym, informacyjne - zielonym, a spo³eczno¶ciowe - niebieskim.
Serwis w wersji beta ma wystartowaæ w poniedzia³ek 15 stycznia.

Plany

Nowa wersja serwisu to zaledwie pocz±tek. Plany iTVP s± ambitne - docelowo w serwisie ma byæ archiwum wszystkich programów wyprodukowanych przez TVP. - Problemem w tym wypadku s± czêsto kwestie praw autorskich - wyja¶nia³a Patrycja Klarycka, z-ca dyrektora O¶rodka Mediów Interaktywnych.

Na pewno niebawem ka¿dy z u¿ytkowników bêdzie móg³ u³o¿yæ w³asn± ramówkê. Pojawi± siê te¿ nowe funkcje spo³eczno¶ciowe, Szewczyk nie zdradzi³ jednak szczegó³ów.

W serwisie maj± byæ tak¿e dostêpne filmy fabularne, jednak ich pozyskanie wi±¿e siê z du¿ymi problemami je¶li chodzi o kwestie praw autorskich.

Wszystko kosztuje

Teoretycznie telewizja interaktywna, jako czê¶æ Telewizji Polskiej, ma do spe³nienia "misjê" i nie ma byæ maszynk± do zarabiania pieniêdzy. Choæ przedstawiciele iTVP nie chcieli mówiæ o kosztach, to wiadomo, ¿e s± one znaczne - z czego¶ trzeba sfinansowaæ serwery, obs³ugê ³±cz czy pracê ponad 30 osób. Wiadomo, ¿e ¼ród³em dochodów nie bêdzie jedynie abonament radiowo-telewizyjny. - Telewizja Polska oko³o 70% przychodów czerpie z dzia³alno¶ci komercyjnej - nie ukrywa³ Bochenek.

W iTVP bêd± wiêc wy¶wietlane reklamy telewizyjne. -Nie bêdzie natomiast banerów czy pop-upów - mówi³ Bogdanowicz. iTVP ma ju¿ pierwsze do¶wiadczenia na tym polu. Widzowie serialu Oficerowie mogli wybraæ - czy chc± pobraæ na dysk p³atn± wersjê bez reklam, czy obejrzeæ odcinek z reklamami. - Znaczna wiêkszo¶æ wybra³a tê drug± opcjê - mówi³a Patrycja Klarecka. Pozyskano dwóch reklamodawców - Polkomtel oraz Radio Zet. Tak¿e materia³y archiwalne bêdzie mo¿na zapewne ogl±daæ w dwóch wersjach - z reklamami, albo za drobn± op³at±, choæ nie zosta³o to jeszcze postanowione.

Do tej pory serwis iTVP odwiedza³o miesiêcznie kilkaset tysiêcy u¿ytkowników, mówili przedstawiciele telewizji. Wed³ug danych Megapanel PBI/Gemius witrynê iTVP odwiedzi³o w pa¼dzierniku 2006 r. 518 tys. u¿ytkowników (real users). -Serial Oficerowie od wrze¶nia do grudnia mia³ 1,7 mln pobrañ- poda³a Klarecka. Wiêcej statystyk przedstawiciele iTVP nie podali.



Strona iTVP

¼ród³o:internetstandard.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl