Mefisto...diabeł czy anioł?

Profesor Jerry Woodall z Purdue University opracowal sposób na produkcje wodoru z wody i stopu aluminium z galem. Wynalazek moze doprowadzic do stworzenia silników, które zamiast benzyny beda zuzywaly... wode.
Technika jest na tyle obiecujaca, ze Purdue University opatentowal wynalazek i zalozyl firme AlGalCo LLC.
Profesor Woodall powyzsza technike odkryl przypadkiem. W laboratorium czyscil tygiel, w którym znajdowal sie stop galu i aluminium. Gdy dodalem wody, nastapila silna reakcja.
Atomy aluminium ze stopu weszly w kontakt z woda, doszlo do reakcji, w wyniku której powstal wodór i tlenek glinu - mówi Woodall.
Najwazniejszym skladnikiem dla zajscia reakcji jest gal.
Zapobiega on utworzeniu sie na powierzchni aluminium warstwy, która powstaje na poczatku utleniania sie tego metalu i zatrzymuje caly proces. Dzieki galowi aluminium utlenia sie do konca.
Oczywiscie zostaje jeszcze caly szereg problemów, które nalezy rozwiazac, zanim na skale przemyslowa bedzie mozna budowac silniki zasilane woda.
Technologia jest jednak bardzo obiecujaca.
Przede wszystkim eliminuje ona koniecznosc skladowania i przewozenia wodoru, potrzebnego do ogniw paliwowych. Kazdy samochód sam produkowaloby na swoje potrzeby wodór dla napedzajacego go ogniwa.
Podczas reakcji nie tworza sie zadne toksyczne produkty. Woodall twierdzi, ze uzywajac 260 funtów aluminium mozna przejechac 350 mil (563 km).
Koszt aluminium wynióslby przy obecnych cenach okolo 180 dolarów, podczas gdy ta sama trase na benzynie mozna przejechac kosztem (wg amerykanskich cen) okolo 50 dolarów.
Jednak powstajacy tlenek aluminium moze byc ponownie uzyty do stworzenia paliwowych pastylek z aluminium.

Koszt takiego paliwa wynióslby, przy zalozeniu, ze zaklad recyklingu aluminium korzystalby z energii dostarczonej przez elektrownie atomowa, okolo 62 dolarów.
Bylby wiec porównywalny z cena benzyny. W przyszlosci ten stosunek bedzie jeszcze bardziej korzystny, gdyz ropy naftowej ubywa, a tlenek glinu moznaby poddawac recyklingowi dzieki energii slonecznej. Gal nie jest w ogóle podczas reakcji tracony, wiec koszt jego zakupu jest jednorazowy.
Mariusz Blonski-zródlo: Purdue University



=======

Nie widzę takiej możliwo¶ci w dzisiejszej dobie aby taki sinik został użyty do produkcji seryjnej. Moze za 50-lat lub jak juz tradycyjne paliwo będzie sie kończyć. Wprowadzaj±c owy silnik do użytku obecnie czy za ok. 5lat to wiele firm musiało by odej¶ć. Po prostu bankructwo i raczej nikt sobie na to nie pozwoli.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl