Mefisto...diabeł czy anioł?

Duchy monumentalne

W Atlasie Sztuki mo¿na obejrzeæ projekt kurtyny dla ³ódzkiego Teatru Powszechnego autorstwa Piotra Naliwajki

£ódzki Atlas Sztuki zaskoczy³ now± wystaw±: pokaza³ malarstwo Piotra Naliwajki, artysty czê¶ciej wystawianego i kupowanego za granic±, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, a nader rzadko prezentowanego w kraju. Tytu³owe "Tylko wielkie obrazy", których jest siedemna¶cie, dope³nia projekt kurtyny realizowanej przez malarza dla ³ódzkiego Teatru Powszechnego. Dzie³o o wymiarach 5 na 8,2 m ma zawisn±æ w Miêdzynarodowym Dniu Teatru 2006 roku.

Niedu¿y szkic oraz jego skan, w formacie zbli¿onym do planowanych rozmiarów, pozwalaj± wyrobiæ sobie zdanie o kurtynie. W przypadku tego autora mo¿na mieæ pewno¶æ, ¿e poradzi sobie z wielk± skal±, bo w takiej czuje siê najlepiej. Kompozycja nazwana "Zdumiewaj±co nieprzemys³owy duch" odnosi siê do kulturalnych ambicji ongi¶ fabrycznego miasta. Jak zinterpretowa³ to malarz? W dole panorama £odzi; na pierwszym planie, na dachu, dwie dziewczyny z komórkami przy uszach; na niebie, w ob³okach, k³êbi± siê dziwne, pó³nagie postaci. S±dz±c z tytu³u, dobre duchy miasta, które sprawi±, ¿e podupad³a aglomeracja znów rozkwitnie, tym razem za spraw± sztuki. Naiwne w tre¶ci, lecz "z pazurem" namalowane. No i prowokacyjne w formie, szczególnie na tle ³ódzkich sympatii do awangardy. Pytanie, jak pompatyczno-patetyczny styl kurtyny bêdzie przystawa³ do repertuaru teatru, w którym przewa¿aj± komedie i farsy...

Wracaj±c do ekspozycji - dowodzi spójno¶ci wizji Naliwajki. Przypomniano kilka jego najstarszych prac, powsta³ych tu¿ po studiach, pod koniec lat 80., obok znalaz³y siê obrazy najnowsze, nawet jeden z 2005 roku. Widaæ, ¿e autor ju¿ od dyplomu wypracowa³ ³atwo rozpoznawaln± stylistykê, ¿e pozostaje wierny realizmowi. Potrafi byæ namiêtny, nieraz brutalny. Stosuje wspó³cze¶nie czyteln± symbolikê, ale te¿ chêtnie cytuje mistrzów przesz³o¶ci. I czêsto odnosi siê do religii katolickiej.

Niemal wszystkie obrazy Naliwajki dra¿ni±. Nie bez powodu o autorze mówi± k³opotliwy twórca, bo problemy stwarza charakter uprawianej przezeñ sztuki. Otó¿ artysta, rocznik 1960, maluje jak XIX-wieczny akademik, wykorzystuj±c doskona³y warsztat i perfekcyjnie opanowan± anatomiê. Jego przedstawienia przyci±gaj± uwagê niezwyk³ym ujêciem postaci, pokazanych to z ¿abiej, to z ptasiej perspektywy, czêsto lewituj±cych ponad pejza¿em, przywodz±cym na my¶l barokowe iluzjonistyczne malowid³a. Niegdysiejsza jest te¿ kolorystyka p³ócien Naliwajki - jego brunatne tonacje wydaj± siê przywróceniem do ³ask s³ynnych monachijskich sosów. Tymczasem malarzowi chodzi o "brud moralny", po³±czony z wszechobecn± postsocjalistyczn± szarzyzn±.

Z prywatnego zbioru pochodzi wypo¿yczony do Atlasu Sztuki obraz "Chleb". Kolekcjoner mia³ oko, to zdecydowanie najlepsza w zestawie praca. Z klimatem pe³nym ciep³a, czu³o¶ci i pozytywnych uczuæ, bez zgrzytów w tonacji, wyj±tkowo nieepatuj±ca religijnymi konotacjami. Przy stole, w¶ród ¶l±skich "familoków", zasiada dwoje starszych ludzi i dziecko, dziewczynka. Mê¿czyzna odcina z bochenka pajdê; drug± kromkê ma³a podaje kobiecie. To bardzo osobiste wyznanie malarza: bohaterami s± jego rodzice i córka; sceneria przywodzi na pamiêæ jego rodzinne strony - ponur± chorzowska dzielnicê Batory. Skromny posi³ek przypomina rytualne dzielenie siê op³atkiem. Cud, powtarzany ka¿dego dnia. Niezwyk³o¶æ i wznios³o¶æ wydarzenia podkre¶la nierealne ujêcie sceny - stó³ wraz z bohaterami unosi siê ponad blokami, nogi starszych pozostaj± niewidoczne, tylko stópki dziecka dyndaj± pod krzes³em, jak to nieraz mo¿na obserwowaæ.

Jak¿e inaczej wygl±da to samo miasto na obrazie "Przybycie Jezusa Chrystusa do Chorzowa". Sytuacja, jakiej wiêkszo¶æ z nas woli unikaæ: w zaplutej bramie trzech napitych obywateli, ¶cianê podpiera ma³o atrakcyjna "nocna dama". U stóp tego towarzystwa - skrêpowany Jezus w krwawej aureoli. Jak na mój gust, metafora zbyt dos³owna, co jest czêstym grzechem Naliwajki. Oby dobre duchy pomog³y mu siê z tego wyleczyæ.

Piotr Naliwajko "Tylko wielkie obrazy", Atlas Sztuki w £odzi, wystawa czynna do 6 lutego

Monika Ma³kowska
Rzeczpospolita
10 stycznia 2005

[URL=http://www.teatry.art.pl/!inne/wystawy/duchym.htm]¿ród³o[/URL]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl