Mefisto...diabeł czy anioł?
27 lutego 2010 r., godz. 19:00
Koncert z cyklu "Jazz raz po raz" REBEKKA BAKKEN "Morning Hours"
bilety: 85 PLN
wiecej informacji i rezerwacja biletów:
dawid@chck.pl tel. (32) 349-78-69/63
Rebekka Bakken wychowa³a siê w muzykalnej rodzinie, w niewielkiej wiosce Lier, niedaleko Oslo. Ju¿ w dzieciñstwie gra³a na skrzypcach, jednak od dziecka interesowa³ j± ¶piew, dlatego te¿ sama nauczy³a siê graæ na fortepianie po to, by móc sobie akompaniowaæ. Po latach ¶piewania norweskich utworów ludowych i pie¶ni ko¶cielnych, jako nastolatka zainteresowa³a siê muzyk± funkow±, soulem i rockiem, wtedy te¿ zaczê³a zbieraæ bezcenne do¶wiadczenia na scenie, graj±c z lokalnymi zespo³ami.
Fakt, ¿e ta niezwyk³a artystka przez d³ugi czas mieszka³a i tworzy³a w Nowym Jorku i Wiedniu nadaje jej kompozycjom wyj±tkowego powabu i wdziêku. Muzyka z jej kraju wci±¿ jest kojarzona z bardzo charakterystycznym brzmieniem. Rebekka nie traktuje tego jednak jako czego¶ wi±¿±cego. „Nigdy nie mia³am poczucia, ¿e moje otoczenie, czy to w kraju, czy za granic± mia³o du¿y wp³yw na to co tworzê“ Ludzie s³uchaj±cy jej muzyki wci±¿ staraj± siê odnale¼æ w jej utworach skandynawski krajobraz: d³ugie zimy, krystalicznie czyste górskie powietrze, mistycyzm fiordów. „Jako arty¶ci nie mo¿emy obawiaæ siê pewnych skojarzeñ, które przychodz± na my¶l w zwi±zku z nasz± muzyk±. Odbiorcy wychodz± z za³o¿enia, ¿e muzycy maj± swoje korzenie. Kiedy sama s³ucham brazylijskiej muzyki, obrazy które pojawiaj± siê w mojej g³owie mog³yby nigdy nie przyj¶æ na my¶l Brazylijczykowi, który j± wykonuje, w³a¶nie dlatego, ¿e jest to jego muzyka. Jest to jedna z przyczyn dla których nie jest dla mnie problemem, je¶li kto¶ odnajduje norweskie brzmienie w mojej muzyce. Jest to dla mnie naturalne.“
Od czasu, gdy w roku 2003 wyda³a swój pierwszy solowy album The Art of How To Fall, ta charyzmatyczna piosenkarka i wra¿liwa autorka tekstów sta³a siê ci±g³ym tematem rozmów na europejskiej scenie muzycznej. Kolejny album Is That You zyska³ szereg przychylnych recenzji. W roku 2006 pojawia siê jej trzeci album I Keep My Cool , którym utwierdzi³a swoj±, pozycjê kompozytorki i wokalistki. „Ten album oddaje to gdzie teraz jestem. Staram siê dotrzeæ do tego, co dla mnie najwa¿niejsze.”
„Morning Hours“ wydane po 3 latach przerwy brzmi inaczej, ni¿ jej poprzednie p³yty. Jest to album bardziej tajemniczy, ale te¿ bli¿szy istocie rzeczy, jest te¿ najbardziej romantycznym spo¶ród wszystkich przez ni± wydanych. Kompozycje zawarte na p³ycie s± niezwykle bliskie artystce, wspomina ona, ¿e „wszystko to jest dla mnie wa¿ne, to jest jak d³ugi g³êboki oddech, jak wola ¿ycia. W tej przestrzeni masz kontakt z rzeczami, które naprawdê maj± w ¿yciu znaczenie“. Wiele wskazuje, ¿e utwory te maj± charakter autobiograficzny, ale Rebekka mówi, ¿e „to nie s± utwory o prywatnych do¶wiadczeniach, one nie s± autobiograficzne, pisa³am o spotkaniach i ludziach zastanawiaj±c siê, jak oni mogli czuæ siê w takich chwilach“.
W utworze „Powder Room Collapse“ w którym s³uchacz staje siê widzem niemego spektaklu, podczas którego kobieta nak³ada³a makija¿ przed lustrem, Rebekka lirycznym g³osem snuje opowie¶æ o tym, co mo¿e dziaæ siê w jej g³owie, to mo¿e byæ cokolwiek, kwestia finansów, czy fryzura jest nadal ok. b±d¼ cokolwiek innego.
Nad brzmieniem i charakterem albumu czuwa³ uznany producent Craig Street, który odpowiedzialny by³ m. in. za brzmienie albumów Norah Jones, k. d. lang, Cassandry Wilson czy Manhattan Transfer. Craig odwa¿nie siêga do amerykañskiej tradycji muzycznej, co powoduje ¿e na „Morning Hours” s³ychaæ têtent indiañskiego lata, czuæ skwar Po³udnia, przestrzeñ ¦rodkowego-Zachodu, a horyzontem realizacji s± postrzêpione wierzcho³ki Zachodniego Wybrze¿a. Elementy te zosta³y ¶wietnie po³±czone z brzmieniem g³osu Rebekki i drzemi±c± na dnie jej duszy skandynawsk± natur±.
Informacje pobrane ze strony www.chck.pl
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl katkaras.opx.pl
Koncert z cyklu "Jazz raz po raz" REBEKKA BAKKEN "Morning Hours"
bilety: 85 PLN
wiecej informacji i rezerwacja biletów:
dawid@chck.pl tel. (32) 349-78-69/63
Rebekka Bakken wychowa³a siê w muzykalnej rodzinie, w niewielkiej wiosce Lier, niedaleko Oslo. Ju¿ w dzieciñstwie gra³a na skrzypcach, jednak od dziecka interesowa³ j± ¶piew, dlatego te¿ sama nauczy³a siê graæ na fortepianie po to, by móc sobie akompaniowaæ. Po latach ¶piewania norweskich utworów ludowych i pie¶ni ko¶cielnych, jako nastolatka zainteresowa³a siê muzyk± funkow±, soulem i rockiem, wtedy te¿ zaczê³a zbieraæ bezcenne do¶wiadczenia na scenie, graj±c z lokalnymi zespo³ami.
Fakt, ¿e ta niezwyk³a artystka przez d³ugi czas mieszka³a i tworzy³a w Nowym Jorku i Wiedniu nadaje jej kompozycjom wyj±tkowego powabu i wdziêku. Muzyka z jej kraju wci±¿ jest kojarzona z bardzo charakterystycznym brzmieniem. Rebekka nie traktuje tego jednak jako czego¶ wi±¿±cego. „Nigdy nie mia³am poczucia, ¿e moje otoczenie, czy to w kraju, czy za granic± mia³o du¿y wp³yw na to co tworzê“ Ludzie s³uchaj±cy jej muzyki wci±¿ staraj± siê odnale¼æ w jej utworach skandynawski krajobraz: d³ugie zimy, krystalicznie czyste górskie powietrze, mistycyzm fiordów. „Jako arty¶ci nie mo¿emy obawiaæ siê pewnych skojarzeñ, które przychodz± na my¶l w zwi±zku z nasz± muzyk±. Odbiorcy wychodz± z za³o¿enia, ¿e muzycy maj± swoje korzenie. Kiedy sama s³ucham brazylijskiej muzyki, obrazy które pojawiaj± siê w mojej g³owie mog³yby nigdy nie przyj¶æ na my¶l Brazylijczykowi, który j± wykonuje, w³a¶nie dlatego, ¿e jest to jego muzyka. Jest to jedna z przyczyn dla których nie jest dla mnie problemem, je¶li kto¶ odnajduje norweskie brzmienie w mojej muzyce. Jest to dla mnie naturalne.“
Od czasu, gdy w roku 2003 wyda³a swój pierwszy solowy album The Art of How To Fall, ta charyzmatyczna piosenkarka i wra¿liwa autorka tekstów sta³a siê ci±g³ym tematem rozmów na europejskiej scenie muzycznej. Kolejny album Is That You zyska³ szereg przychylnych recenzji. W roku 2006 pojawia siê jej trzeci album I Keep My Cool , którym utwierdzi³a swoj±, pozycjê kompozytorki i wokalistki. „Ten album oddaje to gdzie teraz jestem. Staram siê dotrzeæ do tego, co dla mnie najwa¿niejsze.”
„Morning Hours“ wydane po 3 latach przerwy brzmi inaczej, ni¿ jej poprzednie p³yty. Jest to album bardziej tajemniczy, ale te¿ bli¿szy istocie rzeczy, jest te¿ najbardziej romantycznym spo¶ród wszystkich przez ni± wydanych. Kompozycje zawarte na p³ycie s± niezwykle bliskie artystce, wspomina ona, ¿e „wszystko to jest dla mnie wa¿ne, to jest jak d³ugi g³êboki oddech, jak wola ¿ycia. W tej przestrzeni masz kontakt z rzeczami, które naprawdê maj± w ¿yciu znaczenie“. Wiele wskazuje, ¿e utwory te maj± charakter autobiograficzny, ale Rebekka mówi, ¿e „to nie s± utwory o prywatnych do¶wiadczeniach, one nie s± autobiograficzne, pisa³am o spotkaniach i ludziach zastanawiaj±c siê, jak oni mogli czuæ siê w takich chwilach“.
W utworze „Powder Room Collapse“ w którym s³uchacz staje siê widzem niemego spektaklu, podczas którego kobieta nak³ada³a makija¿ przed lustrem, Rebekka lirycznym g³osem snuje opowie¶æ o tym, co mo¿e dziaæ siê w jej g³owie, to mo¿e byæ cokolwiek, kwestia finansów, czy fryzura jest nadal ok. b±d¼ cokolwiek innego.
Nad brzmieniem i charakterem albumu czuwa³ uznany producent Craig Street, który odpowiedzialny by³ m. in. za brzmienie albumów Norah Jones, k. d. lang, Cassandry Wilson czy Manhattan Transfer. Craig odwa¿nie siêga do amerykañskiej tradycji muzycznej, co powoduje ¿e na „Morning Hours” s³ychaæ têtent indiañskiego lata, czuæ skwar Po³udnia, przestrzeñ ¦rodkowego-Zachodu, a horyzontem realizacji s± postrzêpione wierzcho³ki Zachodniego Wybrze¿a. Elementy te zosta³y ¶wietnie po³±czone z brzmieniem g³osu Rebekki i drzemi±c± na dnie jej duszy skandynawsk± natur±.
Informacje pobrane ze strony www.chck.pl