ďťż

Mefisto...diabeł czy anioł?

Wybór odpowiednich osób jako przyszłych franczyzobiorców jest podstawą sukcesu sieci.
Franczyzodawca powinien:
► sprecyzować warunki, jakie powinien spełnić biorca, aby przystąpić do sieci, a następnie z sukcesem prowadzić swoje przedsiębiorstwo, ► określić profil zawodowy biorcy, na który składa się zarówno zespół cech osobowościowych, jak
i umiejętności zawodowych,
► przygotować strategie pozyskiwania biorców, w ramach której powinny znaleźć się takie elementy, jak określenie źródeł poszukiwania biorców oraz procedury rekrutacji i selekcji.

Franczyzodawca określa wysokość kapitału niezbędnego do uruchomienia placówki franczyzowej. Posiadanie kapitału nie może być jedynym czy decydującym czynnikiem wyboru, niemniej dla dawcy jest to element ważny, gdyż dzięki inwestycji biorcy może rozwinąć swoje przedsięwzięcie.
Powinien również określić inne wymagania dotyczące placówki biorcy: prawa własności, ewentualnie warunków dzierżawy oraz lokalizacji i wyglądu. Dawca określa profil zawodowy franczyzobiorcy.
Wymagania te z racji specyfiki formy współpracy generalnie są wysokie. Wynika to z faktu, że z założenia sieci franczyzowe działają pod znaną marką, tym samym są zobligowane do sprzedawania produktu wysokiej jakości oraz świadczenia usługi na wysokim poziomie.

Franczyzodawcy poszukują ludzi, którzy chcieliby pracować w ramach systemu (sieci) podporządkowując się nie tylko korzyściom płynącym z tego faktu, ale również pewnym ograniczeniom, na które muszą się godzić. Równocześnie jednak chcą posiadać własną firmę i na bieżąco nią kierować. Wymaga to przede wszystkim poświęcenia czasu, wysiłku i zaangażowania, przedsiębiorczości, samodzielności
i umiejętności pracy w zespole.
Określając profil idealnego franczyzobiorcy można uznać, że powinni to być ludzie pełni pasji, którzy lubią pracę i wierzą, że mogą dużo z siebie dać. Osoby nastawione ambicjonalnie są idealnymi reflektantami o największych szansach osiągnięcia sukcesu. Indywidualny franczyzobiorca musi być dostatecznie zdrowy i energiczny, aby dobrze znieść znaczny wysiłek fizyczny i napięcie nerwowe. Napięcie nerwowe może wynikać z całkiem nowego doświadczenia, jakim jest często ryzyko poświęcenia w przedsięwzięcie franczyzy całego swojego majątku i środków egzystencji. Ewentualny franczyzobiorca musi być dostatecznie niezależny, aby potrafił kierować przedsiębiorstwem i umiał wykazywać się inicjatywą. Jednak równocześnie musi umieć podporządkować się regułom systemu franczyzowego.

Z punktu widzenia stosunków panujących w obrębie systemu franczyzy istotne jest, aby dawca
i biorca darzyli się nawzajem zaufaniem i szacunkiem. Franczyzobiorca jest kimś, komu dawca systemu powierza swoje nazwisko (markę) i reputację. Stąd też element zaufania jest bardzo ważny. Zgodnie z zachodnimi standardami franczyzodawca powinien przynajmniej raz spotkać się z potencjalnym franczyzobiorcą i jego współmałżonkiem w ich domu.
W 80% przypadków franczyzodawcy, np. systemów gastronomicznych (najbardziej zunifikowanych), nie precyzują wymogu określonego wykształcenia biorcy, niemniej za minimalne uznaje się w większości przypadków wykształcenie średnie.
Menedżerowie sklepów specjalistycznych z ekskluzywnymi kosmetykami, odzieżą czy salonów z usługami fryzjerskimi powinni, zdaniem większości franczyzodawców, mieć wykształcenie wyższe. Ogólnie można stwierdzić, że od franczyzobiorców kierujących poszczególnymi jednostkami wymaga się kwalifikacji i umiejętności menedżerskich. Natomiast od zatrudnionego personelu w większym stopniu specjalistycznych umiejętności. W przypadku sieci handlowych wyspecjalizowanych sprzedających luksusowy produkt, taki jak np. wysokogatunkową kawę, luksusowe perfumy, luksusowe ubranka dla dzieci, luksusową konfekcję dla kobiet istotna jest specjalistyczna wiedza
i umiejętności jej spożytkowania. Pracownicy sieci powinni wiedzieć dużo np. o właściwościach kawy, jej gatunkach, sposobach parzenia, gdyż nabywca w tego rodzaju sklepach często oczekuje kwalifikowanej porady. Podobnie potrzebna jest znajomość kosmetyków, ich właściwości, umiejętność doboru do wieku, rodzaju skóry, upodobań.
Sklepy z luksusową odzieżą potrzebują sprzedawców znających tendencje mody, umiejętność doradzania klientom. Podobnie sytuacja wygląda w usługach kosmetycznych, fryzjerskich. Idealnym rozwiązaniem np. dla perfumerii, posiadających salony kosmetyczne, byłoby zatrudnianie kwalifikowanych kosmetyczek nie tylko w salonie, ale również w sklepie. W Salonach Urody wymaga się od fryzjerów aby nie byli tylko poprawnymi rzemieślnikami „sprzedającymi piękno”, ale również doradcami klientów, szerzej zorientowanymi w tendencjach mody, partnerami gotowymi umiejętnie zasugerować zmiany w całym wyglądzie klientki.

W wielu systemach wymaga się od franczyzobiorców pełnego poświęcenia czasu, wysiłku i zaangażowania w prowadzenie placówki. Poszukuje się ludzi radzących sobie z zarządzaniem dużą grupą pracowników. Czasami dawca wyznaje jako obowiązującą zasadę dla wszystkich franczyzobiorców terminowanie od najniższych do
najwyższych stanowisk, dlatego też poszukuje „biznesmenów, którzy np. nie baliby się również stać przy grillu, co oznacza ich pełne zaangażowanie w szerokie spektrum umiejętności”.

Reasumując, potencjalny franczyzobiorca powinien posiadać następujące cechy:
- być przedsiębiorczym, ambitnym, mieć silne pragnienie odniesienia sukcesu,
- posiadać zmysł organizacyjny,
- mieć doświadczenie w pracy z ludźmi, aby móc zarządzać dużym zespołem,
- być komunikatywny w kontaktach.
Pozostałe warunki to:
- gotowość do wzięcia udziału czasem w długotrwałym szkoleniu, początkowo w niepełnym,
a następnie w pełnym wymiarze czasu pracy,
- rezygnacja z dodatkowych zajęć zarobkowych, całkowite poświęcenie swojego czasu na pracę dla firmy.

Zdaniem Grzegorza Chmielarskiego dyrektora Działu Franczyzy McDonald’s Polska: „każdy franczyzobiorca jest indywidualnym – podejmującym ryzyko działalności gospodarczej – niezależnym przedsiębiorcą działającym we własnym imieniu i na własny rachunek: z własną księgowością, kontem bankowym
i odpowiedzialnością za prowadzone interesy i zatrudnienie pracowników. On sam określa miarę swego sukcesu przez pracę, inicjatywę i zaangażowanie”.
Zofia Drohomirecka współwłaścicielka firmy Pożegnanie z Afryką zwraca uwagę, że „Wybór franczyzobiorcy jest głównym problemem przesądzającym o jakości nowo otwieranego sklepu. Biorca powinien być absolutnie przekonany do idei firmy.
Czasem ogólny poziom intelektualny franczyzobiorcy przesądza o sukcesie w większym stopniu niż znajomość zasad biznesu. Na przykład „kandydat powinien bardziej lubić kawę niż pieniądze”, jego wiedza i umiejętności powinny kreować gusta klientów, chodzi tu nie tylko o umiejętność doradzania w wyborze odpowiedniego
gatunku kawy, ale również przekonanie, że kawę powinno się pić w porcelanowej filiżance (!)”.
Kandydaci powinni być nastawieni na zysk i długotrwałą działalność. Takie nastawienie jest bardzo ważne, gdyż w przypadku formuły franczyzy zysk jest możliwy do osiągnięcia po pewnym okresie działalności, a długoletnia umowa jest w dużym stopniu gwarantem rozwijania i doskonalenia współpracy.
Wśród wymagań stawianych franczyzobiorcom często istotny jest status społeczny. W sieci
o charakterze przedsiębiorstw rodzinnych dobrze widziane są małżeństwa (umowy podpisuje jedna ze stron). W niektórych systemach jest idealną kombinacją, gdyż oboje partnerzy są aktywni w przedsiębiorstwie. Natomiast tam, gdzie wspólna praca nie jest preferowana, bardzo ważne jest, aby ewentualny franczyzobiorca miał całkowite poparcie swojego współmałżonka. Niejednokrotnie od potencjalnych biorców wymaga się rekomendacji (np. może być dobrze widziane doświadczenie zdobyte w firmie zagranicznej).

Zródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katkaras.opx.pl